De RijBeterBox van de Vereende geeft chauffeurs op basis van hun rijgedrag een lage, gemiddelde of een hoge score mee. Uit een pilot met 141 taxi’s kwam naar voren dat chauffeurs met een hoge score gemiddeld 50 procent minder kans hebben om schade te rijden. Daarnaast bleek dat het gemiddelde schadebedrag van chauffeurs met een lage score ook nog eens 17 procent hoger was.
De chauffeurs die met hun rijgedrag tenminste 85 van de 100 punten scoren, krijgen een aanbeveling mee van de Vereende, vertelt Sonneveld. Hij zal verzekeraars ook oproepen om hen weer een polis aan te bieden.
Op dit moment zijn er maar twee echte alternatieven voor de Vereende op de taximarkt. Weten jullie van andere verzekeraars dat ze mogelijk toch bereid zijn om weer een taxipolis op te tuigen?
Sonneveld: “Er is wel meer aanbod dan dat. Als je de taximarkt onderverdeelt in straattaxi’s en contractvervoer, dan is er voor contractvervoer nog heel veel mogelijk. Voor straattaxi’s minder, maar we hebben wel geluiden uit de markt gehoord dat verzekeraars ook daar weer positief tegenover staan.
De combined ratio’s in de hele markt zijn zich aan het herstellen. Dan zijn er toch miljoenen te verdienen in de taximarkt. Ik verwacht dat verzekeraars wel terugkeren.”
En als dat niet gebeurt?
“Mocht dat niet lukken, dan gaan we per 1 januari 2023 een tarief introduceren tot 30 procent korting voor chauffeurs met de hoogste rijscore. Maar dat is echt plan B. Plan A is zorgen dat de markt weer z’n werk doet. Daarom nemen wij ook de kosten voor onze rekening. De maandelijkse kosten van de RijBeterBox hakken er best in. Maar wij kunnen dat doen omdat we als Vereende een andere missie hebben. Een andere rol.”
Traksi biedt al rijgedragverzekeringen aan voor taxichauffeurs in Nederland. Zit de Vereende op deze manier niet in hun vaarwater?
“Traksi accepteert inderdaad nu al met een rijgedragverzekering. Al onze grote assurantieadviseurs hebben ze ook al benaderd, maar zij hebben heel strenge voorwaarden.”
Er zijn taxichauffeurs die nu al een behoorlijk concurrerende premie betalen bij de Vereende. Bij Traksi fronsen ze daar wel eens de wenkbrauwen over.
“Wij kijken nooit naar markttarieven. Dat is voor ons geen issue. Wij kijken naar de schadestatistieken. Als de actuaris zegt: dit is iemand met veel schadevrije jaren en dus een goed risico, dan willen we die best verzekeren. Als daar 108 euro uitkomt, dan gaan we niet kijken of er een partij is die 150 euro aanbiedt om dan op 160 euro te gaan zitten.”
De Vereende houdt op 18 januari een informatiebijeenkomst over de RijBeterBox. Daar zal de verzekeraar meer tekst en uitleg geven over het initiatief.