Feiter lichtte in de Kamer de actuele cijfers toe. Ze vindt een evaluatie aan het einde van dit jaar op zijn plaats. "Wij willen, samen met betrokken partijen als de Stichting Salvage, terugblikken. Op de gebeurtenissen, maar ook op de rol en inzet van onze sector." Uit gesprekken met gedupeerde burgers en ondernemers maakte ze op dat een aantal ondernemers niet goed waren verzekerd en dat mensen soms ten onrechte dachten verzekerd te zijn. "Ik heb in ieder geval voor mezelf opgeslagen dat duidelijkheid en handelingsperspectief cruciaal zijn in tijden van crises. Iedereen snapt dat je op een natte muur niet kunt behangen, maar het uitkeren van een voorschot helpt al enorm. Als iemand een voorschot ontvangt, spreekt daar immers vertrouwen uit dat het wel goed komt."
De Verbondsdirecteur legde de Kamerleden ook uit wat het verschil is tussen een provinciale en een beurspolis. "Op beurspolissen is de 'Dutch flood' standaard uitgesloten. Je kunt het wel meeverzekeren, maar dan moet je daar als klant wel expliciet om vragen." En dat is dus in een aantal gevallen niet gebeurd. "Ik heb ondernemers gesproken en gezien die dachten dekking te hebben, maar niet of niet goed verzekerd bleken te zijn. Zo heb ik in Valkenburg horecaondernemers gezien van wie ik me hardop afvroeg waarom ze op de beurs waren verzekerd. Ik heb daarover ook met tussenpersonen gesproken en kreeg als antwoord dat provinciale verzekeraars soms aanvullende (preventieve) eisen stelden en de klant dat liever niet wilde. Dat is zuur, maar de vraag rijst daarmee ook of een ondernemer die het risico ziet, bereid is om ervoor te betalen."
Ik heb horecaondernemers gezien van wie ik me hardop afvroeg waarom ze op de beurs waren verzekerd”
Overheid blijft nodig
Het Verbond laat samen met de VNAB studies doen naar de verzekerbaarheid van secundaire waterkeringen. "Samen investeren houdt misschien ook wel in dat we samen een aanloop kunnen nemen naar meer verzekerbaarheid van wateroverlast." Feiter benadrukte ook dat de overheid via rampenwet Wts een rol moet blijven spelen in de toekomst. "Dit is niet de laatste keer geweest, helaas. En als het misgaat, willen we er graag zijn, maar dat kunnen we niet alleen. Daar hebben we de overheid bij nodig. Wat mij betreft verdient de wateroverlast een plek in het regeerakkoord."
'Wts is Sinterklaas spelen'
Hoogleraar Verzekeringsrecht Michael Faure wees er wel op dat er een 'Charity Hazard' kan ontstaan: "Dat betekent dat omwonenden zelf niks doen, omdat ze erop rekenen dat de overheid toch wel bijspringt." Vrijwillige verzekeringen blijken in de praktijk vaak niet te werken omdat mensen van nature geneigd zijn kleine risico’s op een grote schade enorm te onderschatten. "Mensen zien verzekeren als een investering. Ze willen graag tijdens hun leven nog een uitkering. En het vervelende bij een rampenverzekering is dat je je hele leven kunt betalen zonder iets terug te krijgen." Een verzekering tegen overstroming heeft alleen bij tussenkomst van de overheid kans van slagen. aldus Faure. "Zo geldt in Frankrijk een verplichte dekking op een vrijwillige verzekering (opstal), juist om te voorkomen dat er antiselectie optreedt en verzekeraars alleen de slechte risico’s in huis krijgen. Dat werkt een stuk beter dan de huidige Wts. Dat zie ik meer als Sinterklaas spelen."