Henk Smit van Quorim geeft aan dat de klanten die zijn overgenomen van Arag mensen betreft die hun verzekering eerder afsloten via een tussenpersoon. Om uiteenlopende redenen hadden deze klanten geen tussenpersoon meer en kwamen zo in de zogeheten kantoorportefeuille van Arag terecht. Smit hult zich in stilzwijgen over het aantal klanten dat is overgenomen. "Daar doe ik geen uitspraken over."
De Europeesche en NN
Eerder nam het intermediairsbedrijf al de online portefeuille van De Europeesche (nu ASR; de deal stamt van voor de overname door ASR) over en een deel van de rechtstreekse portefeuille van Nationale-Nederlanden. "Ik heb een jaar of dertien bij ASR gewerkt en zag zo links en rechts - dat was in de periode tot 2001 - een steeds groter wordende kantoorportefeuille ontstaan. Toen ik ervoor koos om zelfstandig ondernemer te worden; zag ik daar een kans om mijn eigen klantenbestand beter te laten groeien."
Klanten weer goed bediend
Volgens Smit krijgen de klanten die in een kantoorportefeuille zitten niet altijd voldoende aandacht. "Maar ook te weinig zorg, zeker na de aanscherping van de regels", vervolgt hij. Voor verzekeraars die niet zijn ingericht op individuele klanten kan dat reden om klanten onder te brengen bij een intermediaire partij, zodat ze goed bediend worden. "Voor Arag is het reden geweest de portefeuille aan ons te verkopen. Wij hebben adviseurs die landelijk werken, die klanten opzoeken en gaan kijken of hetgeen zij bij bijvoorbeeld Arag hebben lopen passend is."
Klanten geïnformeerd over wijziging
Inmiddels zijn klanten van Arag ingelicht over de wijziging, die voor hen niet meer inhoudt dan dat het advies en de administratie rondom de verzekering is overgenomen door een tussenpersoon.