Bewustzijn toegenomen
Maar een kleine 30 procent van de grotere mkb-bedrijven met 50 of meer medewerkers ziet zichzelf wel als interessant doelwit voor cybercriminelen. Bij kleinere ondernemers ligt dit percentage aanmerkelijk lager. Het bewustzijn rondom cybercriminaliteit is volgens het onderzoek wel iets toegenomen ten opzichte van twee jaar geleden.
Let op bij uitbesteding
Chris van der Feltz, salesmanager Schade bij Allianz, vindt het begrijpelijk dat zzp’ers zichzelf niet als interessant doelwit zien of extra actie ondernemen. De meeste zzp’ers maken gebruik van stabiele netwerken of websites via grote gerenommeerde providers. “Het risico doet zich echter met name voor als de ondernemer zelf een netwerk heeft ontworpen of zijn beheer heeft uitbesteed aan een kleinere partij die net iets minder bekwaam is dan de grote providers”, zegt Van der Feltz.
Voorkomen en voorbereiden
Uit het onderzoek blijkt ook dat ondernemers relatief weinig doen om de kans op een cyberaanval te voorkomen of om er goed mee om te gaan. Slechts een deel van de grotere (42%) en de kleinere mkb-ondernemers (26%) zegt periodiek de beveiliging van hun website en IT-omgeving te testen. Daarnaast heeft maar een vijfde van de kleine mkb-bedrijven en een kwart van de grotere mkb-bedrijven een actuele procedure klaarliggen voor als er een cyberaanval plaatsvindt.