Ongeveer de helft van de klachten heeft net als vorig jaar betrekking op de zorgverzekering. Deze markt omvat de meeste polissen en daar gaat het meeste geld in om qua premiebedragen. Het aantal daalde wel, met bijna 20 procent ten opzichte van het 2019. Over levensverzekeringen werd juist met 15 procent meer geklaagd. Schadeverzekeringen zorgden voor iets minder grieven dan in 2019.
Reis-, rechtsbijstand- en uitvaartverzekeringen
De meeste klachten (46%) die er binnenkwamen bij deze drie deelmarkten betroffen de fase van schadeafhandeling-uitkering. Wordt er gekeken naar de verschillende productcategorieën dan blijkt dat de daling van het aantal klachten over beleggingsverzekeringen doorzette, net als bij levensverzekeringen met een spaarcomponent. Het aantal klachten over reis-, rechtsbijstand- en uitvaartverzekeringen nam juist verder toe. Bij de laatste categorie was zelfs sprake van een verdubbeling van het aantal klachten.
Afhandelingsduur verdubbeld
De AFM keek ook naar de afhandelingsduur van de klachten. Gemiddeld was dit vorig jaar 29 dagen, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens de toezichthouder is dit vooral te wijten aan de afhandelingsduur van klachten over uitvaartverzekeringen. Producten waarbij de klachtenafhandeling sneller verloopt, zijn bijvoorbeeld reisverzekeringen. Daar is de gemiddelde doorlooptijd 10 dagen.