Suur benadrukt dat hoewel verzekeringen gestoeld zijn op solidariteit, autoschade beïnvloed wordt door gedrag. Verzekeraars kunnen met technologie differentiëren wie vaker schade gaat hebben op de weg en hieraan specifiekere premies verbinden. Ze onderstreept dat bij de ontwikkelingen van deze producten er goed gekeken moet worden naar de ethische aspecten om daaruit volgend te bepalen wanneer het wel en niet goed is om te differentiëren. Ten tweede verwijst ze naar de negen adviespunten van de AFM over ‘hoe te verzekeren op basis van gedrag’, waarbij onder andere naar voren komt dat klanten zelf kunnen kiezen of ze zich op basis van gedrag willen laten verzekeren. Tot slot is het volgens haar essentieel om te kijken of er sprake is van (on)bewuste discriminatie. Ze benadrukt hierbij dat je met data veel kunt voorspellen, maar niet op individueel niveau.
Bestelbusjes
In het gesprek, geleid door Deloitte’s Risk Advisory Partner Marco Vet, komt ook Ingrid de Swart (Raad van Bestuur, ASR) aan bod. Beide bestuursleden spreken over de sociale verantwoordelijkheid van verzekeraars. Gedurende de dialoog wordt duidelijk dat technologie een steeds grotere rol speelt in verzekerbaarheid, zoals in het geval van schade. De Swart geeft hierbij aan dat hoewel er door corona minder aanrijdingen zijn, er (veel) meer schade is aan bestelbusjes bij pakketbezorgers door de enorme toename van online shoppen.
Schade aan bestelbusjes was altijd al een ‘moeilijk’ risico en de ASR-topvrouw geeft aan dat hierover ook het gesprek wordt aangegaan met brancheverenigingen. ‘Het is evident dat het verzekerbaar moet blijven, maar het is ook evident dat de schadelast in die categorie best wel heel hoog is. Er is extra aandacht voor nodig en dan ben ik ook blij met technologie als parkeersensoren en maatregelen als maximaal honderd kilometer per uur rijden op de snelweg.’ Deze ontwikkelingen zorgen er volgens haar tot voor dat een en ander niet alleen financierbaar blijft, maar ook veiliger en milieuvriendelijker.