Amazon stapt in verzekeringen in Engeland

Amazon stapt in verzekeringen in Engeland

Het was wachten op de eerste stap, maar Amazon gaat nu echt verzekeringen aanbieden aan kleine en middelgrote zakelijke klanten in het Verenigd Koninkrijk. Big tech komt er dus aan. En de klanten hebben er geen moeite mee.

Het is de eerste stap van de technologiegigant in zakelijke verzekeringen in Engeland, zei makelaar Superscript vorige week tegen Reuters. Superscript is een insurtech die nauw samenwerkt met Amazon.

Leden van Amazon's Business Prime-programma kunnen nu bij Amazon inboedelverzekeringen, cyberverzekeringen en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen kopen. Volgens een woordvoerder worden de risico’s gedragen door enkele "grote Britse verzekeraars" . De klanten krijgen een korting van 20% op de huidige tarieven om ze over te halen om over te stappen.

Daarbij komt dat meer dan 50% van de klanten bereid is verzekeringen te kopen van niet-traditionele spelers zoals grote technologie- of verzekeringstechnologiebedrijven. Zo blijkt uit recent onderzoek onder 12.000 mensen wereldwijd door consultant Capgemini. DNB waarschuwde onlangs ook al voor de impact van Big Tech. En men vreest dat met name jongeren die overstap sneller zullen maken.

"De verzekeringsindustrie moet de kloof tussen verzekeraars en klanten overbruggen door een snel en soepel koopproces te bieden dat klantgericht is", zei Cameron Shearer, mede-oprichter en CEO van Superscript, in een verklaring.

De overstap van Amazon naar zakelijke verzekeringen in het VK komt nadat de Amerikaanse insurtech Next Insurance in maart zei dekking te bieden aan Amerikaanse kleine bedrijven via Amazon Business Prime. "Nu bedrijven uit de pandemie komen en geleidelijk hun normale gang van zaken hervatten, willen we dat klanten de beste tools krijgen hebben om hun bedrijf te runnen", zei Molly Dobson, Country Manager voor Amazon Business UK & Ireland, tegen Reuters.

Financiële instellingen maken zich al langer zorgen dat technologiebedrijven hun markten zullen bedreigen, vooral door hun sterke merken, betere klantdata en gemakkelijke toegang tot hun producten. Maar bronnen uit de sector vertelden Reuters ook dat de grote techbedrijven eerder partnerschappen aangaan met bestaande spelers dan rechtstreeks te concurreren, gezien de moeilijkheden en kosten voor buitenstaanders bij het betreden van de sterk gereguleerde financiële sector.

Theo van Vugt

Theo van Vugt

Hoofdredacteur AM en AMweb.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.