Allianz Duitsland presenteerde de onderzoeksresultaten deze week op zijn jaarlijkse 'Motor Day'. Het Allianz Center for Technology (AZT) was in de materie gedoken omdat het wagenpark bij de oosterburen in snel tempo elektrificeert: in juli reden er 40% minder benzineauto's op de weg dan een jaar eerder. Het aantal dieselvoertuigen was met de helft afgenomen. Daartegenover staat een toename met 50% van het aantal elektrische voertuigen en plug-in hybrides.
Kabelsetje van 7.000 euro
Het AZT bekeek de verzekeringstechnische kant van de omslag en onderzocht schades aan elektrische voertuigen met een 'aanzienlijke' actieradius in de periode van 2018 tot 2020. De conclusie: qua schade verschillen elektrische auto's niet fundamenteel van voertuigen met conventionele aandrijving. "Als het echter om reparaties bij ongevallen gaat, zijn er duidelijke verschillen die voortvloeien uit de normen of fabrikantspecificaties voor de reparatie van elektrische voertuigen. Als in de specificaties van de fabrikant is bepaald dat de accu moet worden weggegooid nadat de airbag is geactiveerd, kan een EV al snel economisch total loss zijn. Zelfs een hoogspanningskabel die is gebeten door een marter, is tegenwoordig niet meer te repareren. Dat verhoogt de claimkosten aanzienlijk. Een kabelset kost tot € 7.000 euro." Daar is een alternatief voor, weet Allianz: "Sommige autobedrijven gebruiken beschermende coatings die kunnen worden uitgewisseld. Dit kan de reparatiekosten tot 97% verlagen." Uit het onderzoek blijkt dat vooral plug-in hybrides dure klanten zijn, met een 50% hogere schadelast op cascoverzekeringen. Volledig elektrische auto's bleken maar 10% duurder.
Vervolgkosten
Bij zwaar beschadigde elektrische voertuigen komt de eigenaar voor extra kosten te staan. Daarbij geeft Allianz het voorbeeld van een speed pedelec van het merk Stromer. "Die kan in principe alleen worden gerepareerd in een werkplaats die is gekwalificeerd voor 'intrinsiek veilige HV-voertuigen' (waarbij HV staat voor hoog voltage, red.). Als de intrinsieke veiligheid door ernstige schade niet meer kan worden gegarandeerd - en dat kan al bij een relatief klein deel van de schade - dan is de kwalificatie van het werkplaatspersoneel niet voldoende." Dat zorgt voor vertraging in de claimverwerking. "Fabrikanten moeten hier gestandaardiseerde oplossingen voor creëren." Een batterij zit nog vol energie, ook als het systeem is uitgeschakeld. Daarom moet na een ongeval voorzichtig worden omgegaan met het voertuig, met extra kosten tot gevolg.
Hoewel er vrees is dat elektrische auto's veel brandgevaarlijker zijn, ziet Allianz dat nog niet in de cijfers terug. "In Duitsland worden jaarlijks ongeveer 15.000 autobranden gemeld. Het aandeel elektrische voertuigen hierin ligt ver onder de één procent. In ons onderzoek zien we nog steeds geen grotere kans op brand in elektrische voertuigen in vergelijking met conventionele benzine- of dieselvoertuigen."