Allianz: Maritieme verliezen blijven in rustig vaarwater

Allianz: Maritieme verliezen blijven in rustig vaarwater

Het aantal schepen dat verloren gaat op de internationale wateren blijft historisch laag. In 2020 vergingen 49 schepen met een brutotonnage boven de 100. Dat is vergelijkbaar met 2019, toen er 48 grote vaartuigen als verloren werden beschouwd. Tien jaar geleden was dat jaarlijks twee keer zo veel, blijkt uit een rapportage van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

De ‘hotspot’ voor maritieme verliezen is de regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen. Goed voor één op de drie meldingen. Ook de afgelopen tien jaar vonden daar de meeste schipbreuken plaats. Volgens AGCS heeft dat te maken met intensieve lokale en internationale handel, overvolle havens, drukke vaarroutes en oudere vloten.

Meeste incidenten in Europa

Als het slechts gaat om het aantal gemelde incidenten, dan komen die vooral uit onze contreien. De Britse eilanden, het Noordzeegebied, het Kanaal en de Golf van Biskaje was goed voor 579 incidenten.

Hogere kosten per claim

Dat het beter gaat met de veiligheid op zee, betekent volgens AGCS niet per se dat verzekeraars de schadelast evenredig beperken. De frequentie van maritieme claims is niet gedaald. Daarnaast worden de kosten per claim steeds hoger omdat er grote schaarste is aan onderdelen en de beschikbare ruimte op de scheepswerven zeer beperkt is.

Grote schepen extra kwetsbaar

De blokkade van het Suez-kanaal door de supervrachtschip Ever Given is een andere reden van zorg voor verzekeraars. “Grotere schepen vormen een uniek risico. Reageren op incidenten is complexer en duurder. Toegangskanalen tot bestaande havens zijn weliswaar dieper gemaakt, en ligplaatsen en werven zijn geschikt gemaakt voor grote schepen, maar havens als geheel zijn even groot gebleven. Daardoor kan wat voorheen 'mis' was, steeds vaker 'raak' zijn bij ultragrote containerschepen””, aldus marine risk consultant van AGCS Nitin Chopra.

Cyber heeft de aandacht

Speciale aandacht is er in het rapport ook voor cyberrisico’s. Volgens AGCS zijn alle vier de grote wereldwijde scheepvaartbedrijven al eens doelwit geweest van cyberaanvallen. Kritieke maritieme infrastructuur is volgens Allianz zeer kwetsbaar. De verzekeraar ziet dat het bewustzijn rond cyberrisico’s groeit en dat er steeds meer verzekeringen worden gesloten, maar dat het vooral gaat over de activiteiten aan land.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.