“Ongevallen op de weg kosten de maatschappij bij elkaar nu zo’n 17 miljard euro per jaar, dit cijfer kan flink naar beneden door het gebruik van bepaalde rijhulpsystemen”, zegt directeur van het Verbond voor Verzekeraars Richard Weurding.
De verschillende soorten rijhulp
Het meest effectieve systeem om auto-ongelukken te voorkomen is de zogeheten Lane Keep Assist. Deze technologie helpt door actief mee te sturen om bestuurders binnen de witte belijning op de weg te houden. De kans op een ongeluk als je dit systeem niet gebruikt, is volgens verzekeraars tot drie keer zo groot.
Het Verbond is ook enthousiast over systemen die waarschuwen voor een botsing door achteropkomend verkeer. Die zouden de kans op een ongeval met de helft terugdringen. Sensoren die waarschuwen voor andere weggebruikers in de dode hoek verminderen het risico op een ongeval met 33 procent, zo blijkt uit het onderzoek.
ADAS-alliantie
Het Verbond roept de overheid dan ook op om het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid. Om bij te dragen aan veiligere wegen is in 2019 onder leiding van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ADAS-alliantie gevormd. Het doel daarvan is om het veilig gebruik van rijhulpsystemen te verhogen door de doorontwikkeling, bekendheid en aanschaf hiervan te bevorderen.
Over het onderzoek
Onderzoekers van het Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars keken onder andere naar bijna 950.000 verkeersongelukken waarbij twee bestuurders betrokken waren. Dat combineerden ze met gegevens over welke rijhulpsystemen aanwezig zijn in auto's en andere data.