Mitchell Roks (Allianz) in AMtalent: 'Zonder innovatie geen vooruitgang'

Mitchell Roks (Allianz) in AMtalent: 'Zonder innovatie geen vooruitgang'

Mitchell Roks (1993) is sinds 2016 werkzaam bij Allianz Benelux, waar hij de functie van business transformation manager vervult. Hij is actief op het snijvlak van digital, innovation en people. In 2020 stond hij in de AM top 25 verzekeringstalent.

Waarom heb je voor een carrière in de verzekeringsbranche gekozen?
“Die keuze lag niet heel erg voor de hand met een dubbelstudie bestuurskunde en geschiedenis, maar ik kreeg de kans om als student bij Allianz te gaan werken in het claims- en contactcenter. Ik deed al vrij snel andere dingen en mocht aan projecten meewerken. Toen ik bijna afstudeerde heb ik nog wel even getwijfeld of ik hiermee door wilde gaan, maar toen ik de kans kreeg op een betere functie en bij Allianz kon blijven, heb ik die gegrepen. De internationale uitstraling van het bedrijf spreekt me ontzettend aan. Bij Allianz zijn de mogelijkheden oneindig. Een mooie start van mijn carrière.”

Wat houdt het werk van een business transformation manager in?
“Mijn huidige rol is vooral een combinatie van change- en projectmanagement. Ik werk bij de business transformation unit. We houden ons eigenlijk gewoon bezig met de modernisering van het bedrijf. We hebben bijvoorbeeld een digitaliseringsagenda en draaien heel veel verschillende projecten en programma’s. Bij het ene project ben ik project lead, de andere keer meer de coördinator en weer een andere keer draai ik mee als expert. Zo heb ik verschillende rollen; een behoorlijke afwisseling, ook in de onderwerpen en het heeft niet alleen maar met digitalisering te maken.”

Je moet goed luisteren naar wat de klant wil in plaats van dat je het zelf gaat bedenken”

Kun je een concreet voorbeeld geven van een project?
“We hebben bijvoorbeeld een digitaliseringsproject voor het online schade melden gedaan. Daar heeft mijn team de Benelux Agility Award voor gekregen. We hebben echt gekeken naar welke klantervaring we konden verbeteren, zodat klanten een beter gevoel overhouden aan een schademelding. De innovatie zat er hier vooral in dat je de klant direct meeneemt in het proces en van begin tot eind centraal stelt. Je moet goed luisteren naar wat de klant wil in plaats van dat je het zelf gaat bedenken. De details kunnen het verschil maken of de klant een proces helemaal doorloopt of dat hij afhaakt. Het gaat soms alleen maar over de volgorde waarin je schermen laat zien bij een schademelding. Traditioneel gezien zou je vanuit de verzekeraar eerst de gegevens willen hebben, maar die klant wil gewoon eerst vertellen wat er gebeurd is, hij wil zijn verhaal kwijt om pas daarna de gegevens in te vullen.”

Je hebt volgens je collega’s een passie voor vooruitgang. Leg eens uit.
“Elke dag verbeteren en kijken hoe het anders, beter kan is iets wat mij persoonlijk drijft en dat zie ik ook terug in mijn functie. We gaan een product, een proces of een bepaald stukje van de organisatie transformeren, dus verbeteren en klaarmaken voor de toekomst. Daar zit mijn energie in.”

Je kijkt ook buiten de muren van Allianz en hebt samen met andere verzekeraars binnen het Verbond voor Verzekeraars gewerkt aan innovatie op het terrein van schadevrije jaren. Wat is hier uitgekomen?
“In de werkgroep blockchain heb ik met collega’s van andere verzekeraars een casus uitgewerkt hoe je blockchain kunt inzetten. Het komt er op neer dat als je een nieuwe verzekering wilt afsluiten altijd de onvermijdelijke vraag komt hoeveel schadevrije jaren je hebt. Veel klanten weten dat niet of niet precies. In het aanvraagproces gaat er daardoor nog wel eens wat mis wat achteraf dan weer gewijzigd moet worden. We hebben geprobeerd dat op te lossen met behulp van blockchain, zodat het aantal schadevrije jaren eigenlijk automatisch wordt opgehaald. De pilot loopt nog.”

Innoveren is investeren in jezelf, in je medewerkers en in je organisatie om uiteindelijk klanten beter te kunnen bedienen”

Hoe belangrijk is innovatie voor de verzekeringssector?
“Zonder innovatie is er geen vooruitgang. Als je jezelf wilt verbeteren, moet je voldoen aan toekomstige behoefte. Innoveren of transformeren is investeren in jezelf, in je medewerkers en in je organisatie om uiteindelijk klanten beter te kunnen bedienen, dienstbaar te zijn naar je klant. Doordat er veranderende behoefte ontstaan, moet je ook innoveren. Als je tranformeert, blijf je in beweging en als je in beweging blijft, vergroot je je flexibiliteit en je veerkracht. Dat is cruciaal.”

Waar sta jij over vijf jaar?
“Ik heb geen meerjarig carrièreplan. Ik ben blij met de stappen die ik heb gezet en ben daar ook trots op. Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat ik mijn passie en mijn energie volg, dan kom ik op de juiste plek terecht. Of dat nou een managementfunctie is of toch wat anders is voor mij irrelevant. Mijn nieuwsgierigheid moet worden getriggerd. Ik hoop dat ik over vijf jaar heel gezond ben, ik hoop dan vader te zijn en op een plek te zitten waar ik het gevoel heb dat ik kan bijdragen aan een samenleving die duurzamer en socialer wordt.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.