Volmachtkantoren hebben vorig jaar hun belang vooral vergroot in de markt voor verzuimverzekeringen. Het volume in de verzuimmarkt is met 9% toegenomen tot € 473 miljoen. Eerder werd al bekend dat het totale premiebelang van volmachtkantoren is gestegen tot € 4.032 miljoen (2019: € 3.901 miljoen). De sector Schade is goed voor € 3.215 (3.127) miljoen volmachtpremie, waarvan € 1.566 miljoen uit motorrijtuigenverzekeringen en € 1.004 miljoen uit brandverzekeringen. Inkomensverzekeringen belopen in de volmachtmarkt € 600 miljoen premie. Volmachtkantoren waren in 2020 goed voor € 712 miljoen provisie (+3,3%) en € 397 miljoen aan volmachtbeloning (+1,8%). Het totaal van provisie en volmachtbeloning als percentage van de premie is nu zo'n 27,5%.
Resultaten sterk verbeterd
De combined operating ratio (COR) in de volmachtmarkt is sinds 2016 sterk verbeterd. Die ratio is de som van brutoschade, beloning (adviseurs en volmachten) en kosten van de verzekeraar ten opzichte van de bruto verdiende premie. In 2016 was de verhouding nog 108,7: op elke euro premie legde het volmachtkanaal nog 8,7 cent toe. In 2020 is dat verbeterd naar 89,0: op elke euro wordt nu 11 cent verdiend. Ook in 2019 leverden de volmachtactiviteiten al winst op met een ratio van 93,8.
Motor: laagste schadeniveau in jaren
In de branche Motor is de schaderatio gedaald naar 53 (was 61). "De schaderatio komt hiermee op het laagste niveau sinds vele jaren. Het resultaat komt voor het tweede achtereenvolgende jaar in de zwarte cijfers." De schaderatio (van de eerstejaarsschaden) is vorig jaar verder gedaald naar 41, mede dankzij het corona-effect. "De daling van de schadelast loopt parallel met een significante daling van de schadefrequentie die zichtbaar is bij zowel personen- als bestelauto’s en ook bij zowel WA- als Casco-schaden." De COR is, net als bij Brand, in lijn met de markt: 89. Dat zijn zonnige cijfers voor een markt die in 2017 nog diep in de zorgen zat. "We drijven elkaar naar het putje", stelde NVGA-voorzitter Ron Gardenier dat jaar nog op een marktdag voor autoverzekeringen.
Schade Verzuim toegenomen
Keerzijde is de ontwikkeling in Verzuim. Daar is vorig jaar de schaderatio sterk gestegen, van 78,9 in 2019 naar 85,5 in 2020. De COR is beland op bijna 110, tegen 103,5 in 2019. "Mogelijk dat het hogere verzuim in 2020 als gevolg van de Covid-19-pandemie daar de belangrijkste verklaring voor is. Verzekeraars zien dat re-integratietrajecten momenteel stagneren waardoor de verzuimduur toeneemt met een negatief effect op het financieel resultaat."