In de radioreclame uit het najaar van 2020 wil Promovendum luisteraars overhalen om over te stappen van autoverzekering. Een korting van 25 procent op de premie moet potentiële klanten over de streep trekken. De verzekeraar verwijst hierbij naar de voorwaarden op diens website en zegt de overstap van de nieuwe klant uit handen te nemen. Uit het reclamespotje blijkt echter niet dat mensen met een lagere opleiding worden geweigerd.
Essentiële informatie
Promovendum zegt onder andere expliciet naar de voorwaarden te verwijzen, maar de voorzitter vindt dit onvoldoende. Een zeer grote groep consumenten is tenslotte van het aanbod uitgezonderd. “Indien een dergelijke grote groep van een aanbod is uitgesloten, dient dat te worden beschouwd als essentiële informatie die reeds in de reclame-uiting zelf kenbaar dient te worden gemaakt”, aldus het oordeel.
‘Consument is inmiddels op de hoogte’
De verzekeraar maakt vervolgens bezwaar tegen het oordeel dat de hoofdspot en tag-on als twee afzonderlijke reclame-uitingen moeten worden gezien. Promovendum is van mening dat luisteraars bij het horen van de hoofdspot ook aandacht hebben voor de voorwaarden die in de tag-on genoemd worden.
Daarnaast acht Promovendum dat de gemiddelde consument inmiddels wel op de hoogte is dat het zich op hoger opgeleiden richt. In voorgaande jaren zou de adverteerder dit namelijk in verschillende reclame-uitingen duidelijk hebben gemaakt. Volgens de commissie kan dit echter onvoldoende worden bewezen. De doelgroep van de adverteerder zou in de loop der tijd bovendien veranderd kunnen zijn.
De voorzitter oordeelt dat de reclame-uiting misleidend is en beveelt Promovendum om in de toekomst niet meer op deze wijze reclame te maken.