Scheepsbeheerders mogen straks aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen gewapende particuliere beveiligers meenemen om zich te beschermen tegen piraterij in de Golf van Aden, al gelden daar wel voorwaarden voor. De ministerraad is akkoord gegaan met een wetsvoorstel tot wijziging van de Wet ter Bescherming Koopvaardij, waar al enige jaren aan is gewerkt.
Eerst toestemming vragen
Met name de wateren bij Somalië werden lange tijd geteisterd door piraten. Koopvaardijschepen kunnen zich nu op aanvraag laten beveiligen door militairen van een Vessel Protection Detachment (VPD) van Defensie. De nieuwe wet maakt het mogelijk dat gewapende particuliere beveiligers meevaren ter bescherming, bijvoorbeeld als er onvoldoende ruimte is voor een VPD-team, of hen ophalen te veel tijd of geld kost. Scheepsbeheerders kunnen daarvoor toestemming vragen bij de Kustwacht. De maritieme beveiligingsbedrijven die worden ingeschakeld, moeten een vergunning hebben van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Het streven is dat de wet en de onderliggende regelgeving in werking treden op 1 januari 2022. Daarna kunnen beveiligingsbedrijven een vergunning aanvragen en kunnen scheepsbeheerders toestemming vragen bij de Kustwacht voor gewapende particuliere beveiliging.
Al jaren voor gepleit
De initiatiefwet van VVD en CDA is in 2019 tot stand gekomen, maar verschillende partijen, waaronder het Verbond van Verzekeraars, pleitten al jaren daarvoor voor het toelaten van gewapende particuliere beveiliging. 'Het is zowel in het belang van de bemanningsleden die daardoor kunnen rekenen op meer bescherming, als in het belang van de reder die met een gelijk speelveld te maken krijgt. In alle ons omringende landen wordt immers al jaren toegestaan dat gekwalificeerde private beveiligingsbedrijven aan boord worden ingezet om de zeevarenden tegen piraten te beschermen' liet het Verbond eerder al weten. Met private beveiliging wordt het verzekeren van schepen eenvoudiger. Zo accepteren niet alle landen het op- en afstappen van militaire beveiliging, wat de veiligheid en daarmee ook de verzekerbaarheid belemmert.
Het International Maritime Bureau (IMB) meldde over 2020 een totaal van 195 incidenten op piraterijgebied. Opmerkelijk is dat vorig jaar juist de Golf van Guinee, aan de westkant van Afrika, de piraterijhotspot was met 82 incidenten. In de Golf van Aden bleef het rustig.