Hanneke Jukema, sinds 2018 CEO van DAS Holding, had als kind geen lang gekoesterde droom om voorzitter van DAS te worden, zelfs niet om de verzekeringssector in te gaan. Wat dan wel?
Hanneke Jukema: “Ik kom uit een onderwijs- en wetenschapsfamilie, mijn ouders, mijn broers en zus vonden daar hun roeping. Ik wilde eigenlijk iets met dieren, dierenarts bijvoorbeeld. Ik had als kind een paard, hamsters, een schildpad en een kat..maar ja, ik was geen beta. We woonden in Amersfoort en bij toeval startte mijn loopbaan dan ook bij De Amersfoortse, om vervolgens best een tijd bij het toenmalige Levob te gaan werken. En ik heb deze sector nooit meer losgelaten. En nu al weer sinds 2017 bij DAS!”
Dan is het 2020 en gaat ook DAS vanwege Corona vanuit huis werken. Hoe gaat dat?
“Heel goed, al bijna een jaar! En dat terwijl in feite juristen bij ons graag stukken printen en graag vanuit kantoor werken. De flexibiliteit en de snelle ontwikkeling van onze digitale mogelijkheden was enorm, ik ben daar heel trots op.”
Zie je blijvende effecten van het Corona-jaar op de werkwijze van de organisatie?
“Ik hoop en verwacht dat er meer balans komt tussen werk en privé voor veel collegae. Niet dat alles constant door elkaar zal lopen, maar wel dat er een minder strenge scheiding is en ze vaker thuis kunnen werken. Zodat medewerkers ook meer kans krijgen hun eigen leven in te richten.”

En richting klanten? “DAS heeft in de afgelopen jaren veel energie gestoken in digitaal communiceren met klanten, daar profiteren we nu van. Er is in de afgelopen jaren ook in dat opzicht veel veranderd bij DAS. We kijken terug op een positief resultaat in 2020, terwijl we in 2019 nog net niet in de zwarte cijfers zaten. Tegelijkertijd is de relatie met de klanten veranderd. We vragen onze klanten halverwege een zaak die door een van onze juristen wordt begeleid of ze tevreden zijn met de begeleiding. Is dat niet het geval, dan krijgt de klant een andere contactpersoon. Dat was in het begin best spannend, inmiddels vindt iedereen dit niet alleen normaal maar ook op een positieve manier uitdagend. Al met al heeft 2020 ons ook veel positiefs gebracht.”
We kijken terug op een positief resultaat in 2020, terwijl we in 2019 nog net niet in de zwarte cijfers zaten. Tegelijkertijd is de relatie met de klanten veranderd.”
In 2019 groeide DAS doordat Nationale-Nederlanden de rechtsbijstandsportefeuilles vanuit SRK voor de uitvoering overzette naar DAS. Dit betekende een groei van ruim 200.000 cliënten én van enkele honderden juristen en advocaten. Ontstond er daar door een nieuw DAS en hoe kwamen die organisatieculturen bij elkaar?
“DAS werd natuurlijk qua portefeuilles en aantallen medewerkers groter. Tegelijkertijd: beide organisaties ‘bestaan uit juristen’ die zich met dezelfde inhoudelijke gedrevenheid met hun zaken bezig houden. We hebben vooral goed gekeken wat we van de werkwijzen van beide organisaties konden vasthouden of overnemen. En dat is goed gegaan.”
Is er nog toekomst voor rechtsbijstandsverzekeraars eigenlijk? En wie is de doelgroep?
Fel: “Zeker is er toekomst voor onze dienstverlening. En die ontwikkelt zich ook. Er zijn nu boeiende ontwikkelingen met betrekking tot het nadenken bijvoorbeeld over ‘advocaten in loondienst’ waarbij je ook niet-cliënten kunt bedienen op basis van ‘uur-factuur’. Je zult begrijpen dat de Orde van Advocaten dit nauwlettend volgt. Tegelijkertijd zijn er ook accountantsorganisaties die willen onderzoeken of zij in hun dienstverlening ook rechtsbijstand kunnen aanbieden via advocaten in dienst. Het wordt een boeiend speelveld de komende jaren waar wij als marktleider op het gebied van rechtsbijstand een belangrijke rol in kunnen spelen richting onze doelgroepen, de particulieren en het MKB.”
En wat maakt haar dan de geschikte leider om DAS de toekomst in te loodsen?
Lachend: “Ja, ik ben natuurlijk ook een vrouw, dus dan vind ik het al snel opschepperig, maar ik ben wel goed in het observeren en snel analyseren om vervolgens met een visie te komen en die te concretiseren. En als een olietanker heb ik geduld om veranderingen geleidelijk maar grondig door te voeren. En je doet het natuurlijk nooit alleen.”
Wat wil ze in 2022 bereikt hebben?
“Ik ben heel blij als we de reorganisaties dan hebben afgerond en met behoud van het goede ook een nieuw soort leiderschap hebben neergezet. We vragen meer zelfredzaamheid van medewerkers in de organisatie, meer samenwerking, meer initiatief. Mét innovatiekracht, nog meer klantgerichtheid en ondernemerschap zijn we goed op weg naar een financieel fitte organisatie.”

Wat doet Hanneke Jukema als ze niet werkt?
“Ik werk best heel veel trouwens, dat voorop gesteld. Alleen op zaterdag eigenlijk niet. Maar 2020 was wat dat betreft een vreemd jaar: Corona kwam, dat vroeg een andere leiderschapsstijl van iedereen. Ik werd ziek na de zomer waardoor ik uitviel, maar gelukkig vanuit huis nog wel kon werken – dat gaat allemaal nu weer goed- ook werd ik commissaris bij zorgverzekeraar CZ. Ik had in 2020 dus niet zoveel vrije tijd, maar het grote genieten voor mij is toch wel om op zaterdagochtend een aantal uren in alle rust thuis aan de tafel lekker de kranten te lezen om vervolgens met mijn dochter Charlotte, die niet meer thuis woont maar dan wel vaak langskomt, iets gezelligs te doen. Dat was vaak een middagje winkelen maar sinds een jaar is dat vooral wandelen, veel te winkelen was er niet. Ik snak wel net als iedereen naar versoepeling zodat we weer eens een weekend weg kunnen of lekker op een terras kunnen zitten.”
Koken komt niet voor in het rijtje favoriete vrije tijdsbestedingen. Dus die gevulde tafel met leuke mensen? “Dat wordt de traiteur!”, zegt ze. En wie schuiven er dan aan?
“Met DAS willen we innoveren, ik zou graag inspiratie ophalen met een aantal voorlopers op dat gebied en die zou ik dan bij elkaar aan tafel zetten. Zo zou ik Daniel Ropers, de oud ceo van bol.com graag uitnodigen, vanwege de wijze waarop ze bol.com hebben ontwikkeld. Ook zou ik Corinne Vigreux, directeur van TomTom aan tafel uitnodigen, Pieter Zwart van Coolblue, een van de meest klantvriendelijke organisaties, en Frans van Houten vanwege de manier waarop hij keuzes voor Philips heeft durven maken. En dan André Kuipers, omdat hij letterlijk onze wereld groter heeft gemaakt. En tenslotte trendwatcher Adjiedj Bakas, die heel mooi de toekomst weet te duiden.”
Al pratend over wat er vervolgens door de traiteur op tafel wordt gezet, ronden we ons gesprek aan het einde van een boeiende middag af met de afspraak dit hopelijk op een Haags terras in het voorjaar te kunnen vervolgen.
Volgende keer in deze rubriek: Een wandeling met Karien van Gennip, voorzitter Raad van Bestuur van Coöperatie VGZ.