Anwar Marzak (Laka): 'We worden niet graag met Gavin vergeleken'

Anwar Marzak (Laka): 'We worden niet graag met Gavin vergeleken'

Laka is sinds kort nieuw op de Nederlandse verzekeringsmarkt. De Britse insurtech doet zijn intrede met een collectieve fietsverzekering, waarbij de maandelijkse premie afhankelijk is van het aantal schadeclaims. Een vooraf bepaald maximumbedrag moet verrassingen vermijden. Tijd om country director Anwar Marzak een aantal vragen te stellen.

  • Laka's country director Anwar Marzak vertelt over de learnings uit Engeland: 'Wij doen niet aan postcodesegmentatie.'
  • De insurtech wil in de toekomst ook naar andere verzekeringsproducten kijken, maar voor nu heeft de fietsverzekering 'absolute prioriteit'.
  • De uitdagingen die bij Gavin misgingen, zijn door de oprichters van Laka op voorhand opgelost zegt Marzak.

Waarom hebben jullie voor Nederland gekozen?
“Samen met Denemarken is Nederland het leidende land als het neerkomt op het percentage van de bevolking dat fietst. Daarnaast ligt de gemiddelde aanschafwaarde van een fiets vrij hoog in ons land, met name door de toename van het aantal e-bikes. Dat is interessant, omdat Laka een ondergrens hanteert voor de verzekerde waarde. Op dit moment is dat 750 euro en later zal dat 500 euro worden. We verzekeren dus niet de allergoedkoopste fietsen in de markt. Wat ook meetelde, is dat we hebben gekeken naar een land waar de toezichthouder het meest openstond voor innovatie. En de initiële gesprekken die we met de AFM hebben gevoerd waren erg positief.”

Welke kennis en ervaring nemen jullie mee uit Engeland?
“Ons model heeft zich reeds drie jaar bewezen. In Engeland werken we samen met Zurich als herverzekeraar en in Nederland is dat met Nationale-Nederlanden. Zodra we het maximumbedrag hebben bereikt dat maandelijks kan worden uitgekeerd, kunnen wij onze herverzekering aanspreken. En het mooie is, in de drie jaar dat we bestaan, is dit nog nooit nodig geweest.

Wat ons origineel maakt, is dat we niet doen aan postcodesegmentatie. Dat is een van de learnings uit Engeland. We kijken naar het individu, want als je gepassioneerde mensen verzekert die netjes omgaan met hun fiets dan wil je die mensen niet benadelen omdat ze toevallig een slechte postcode hebben.”

Zou je dit model ook bijvoorbeeld op een autoverzekering kunnen toepassen?
“Wij staan open om naar andere producten te kijken, maar als ik heel eerlijk ben, heeft het onze absolute prioriteit om ons fietsverzekeringsproduct tot een groot succes te maken. Daarna hebben we zeker de ambitie om het uit te rollen naar andere producten. Het werkt goed daar waar het risico gefragmenteerd is en waar er een gemeenschapsgevoel is. Ons model is niet toepasbaar op incidenten waar een groot eenmalig risico plaatsvindt.

Wij genereren enkel omzet op het moment dat we claims verwerken. Daar zijn we heel transparant in. Op het moment dat er een claim binnenkomt, komt er 25 procent bovenop voor Laka en dat is de enige verdienste die wij maken.”

Als er een maand geen claims worden ingediend dan verdienen jullie dus niks?
“Dat is helemaal correct. Dat is het leuke, eerlijke en transparante aan onze propositie. Maar als je klantengroep groot genoeg is, dan gebeurt er statistisch gezien altijd wel wat met fietsen. De eerste klanten die we nu al hebben mogen verwelkomen, hebben nog geen premie hoeven betalen omdat er nog geen claims zijn geweest. Zij ontvangen ook een overzicht met waar de kosten worden gemaakt en waar het geld naartoe gaat.”

Dus het is zaak om snel de klantengroep te vergroten?
“Het is inderdaad aan ons om nu zo snel mogelijk te schalen. Maar we hebben een paar mooie durfkapitaalverstrekkers achter ons staan die bekend zijn met het concept en zorg dragen voor de periode waarin er nog geen verdiensten bij ons zijn. Een is bijvoorbeeld Creandum, de grote investeerder van Spotify.”

Waarom denk je dat mensen gevoelig zijn voor een variabele premie?
“We hebben marktonderzoek en klanteninterviews gedaan voordat de keuze op Nederland viel en gevraagd of dat consumenten hiervoor openstonden. Wat mensen zo aansprak, was de eerlijkheid en transparantie van het model. We hebben dus wel de zekerheid dat men ervoor openstaat.”

Wat maakt jullie een insurtech?
“Ons vernieuwende model, omdat dit het traditionele verzekeringsmodel volledig op z’n kop zet. We hebben ons eigen development team in Bristol, daarmee ontwikkelen we ons gehele platform in eigen beheer. We hebben daardoor hele korte leadtime als we veranderingen dienen door te voeren. Wat ons vooral een insurtech maakt, is dat alles aan het back end geautomatiseerd is. Zo krijgt de klant altijd compleet transparante informatie aangeboden.”

In Nederland worden ontzettend veel fietsen gestolen. Betekent dit dat op den duur elke maand de maximale premie moet worden betaald?
“Daar gaan we niet vanuit. We hebben de data uit Engeland en die laat al drie jaar zien dat we daar goed van weg blijven. Maar de Nederlandse markt is een andere markt, waarbij het belangrijk is dat onze belangen op één lijn met die van de klant staan. Stel je voor dat we elke maand het maximumbedrag aantikken, dan moeten we met z’n allen hard gaan werken om dat omlaag te krijgen.

We willen tevreden klanten die enthousiast zijn over het model. En je wilt ook niet elke maand aankloppen bij je herverzekeringspartner. Hier komt dus preventie bij kijken, maar we laten ons leiden door de data. Als we zien dat we de verkeerde kant op gaan, dan sturen we bij.”

Hoe gaat Laka in de Nederland de klant benaderen?
“Momenteel gaan we de klant direct benaderen. Daar starten we onze eigen reclamecampagnes voor en we verwelkomen klanten op onze website. Tegelijkertijd werken we ook aan integratie met partners in de branche, maar het is op dit moment nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Je kunt denken aan fietsfabrikanten, dataproviders, gps-bedrijven en het intermediairkanaal.”

We streven naar een volledig geïntegreerde pechhulpservice”

ANWB heeft een pechhulpdienst, gaan jullie daar ook mee werken om de concurrentie bij te blijven?
“Zeker. Dit is een partnerschap dat we zo snel mogelijk willen sluiten. Die gesprekken gaan nu lopen. Om onze klanten tegemoet te komen, want we willen ze natuurlijk niet in de kou laten staan, hebben we nu op elke polis een budget van 200 euro. Op het moment dat er een incident plaatsvindt, is dit budget er om de klant te ontzorgen. Bijvoorbeeld als hij of zij een taxi moet pakken naar het werk of zelf pechhulp moet bestellen. Maar we streven naar een volledig geïntegreerde pechhulpservice.”

Wat doet Laka anders dan bijvoorbeeld de inmiddels gestopte insurtech Gavin?

In 2018 deed de insurtech Gavin met een vergelijkbaar verzekeringsmodel zijn intrede op de Nederlandse markt: risksharing waarbij klanten alleen betaalden als er een of meer deelnemers schade had. Gavin stopte zijn activiteiten in Nederland echter in augustus van vorig jaar. Wat maakt Laka anders?

Laka’s country director, Anwar Marzak: “Het grote verschil bij Laka is de zekerheid die we kunnen bieden dankzij onze herverzekeringsafspraak met Nationale-Nederlanden. Indien de totale schadelast in een maand ons maximaal geaggregeerde bedrag zou overstijgen, kunnen wij onze herverzekering hiervoor aanspreken en alsnog direct onze klanten schadeloos stellen. Gavin had bijvoorbeeld een clausule waarin stond dat in uitzonderlijke gevallen de schade over drie maanden gespreid zou kunnen worden, dit is bij Laka niet het geval. Wij betalen de schade direct.

We hebben twee instrumenten op de achtergrond om dit mogelijk te maken, enerzijds het claims float fund, waarvan we direct de premies kunnen uitkeren. Op het moment dat onze deelnemers hun maandpremie voldoen, vullen we dat claims float fund aan. Dat is een instrument waarvoor we samenwerken met Nationale-Nederlanden. En daarnaast een tweede instrument, een herverzekering waarmee we het risico boven het vastgestelde maximumbedrag hebben verzekerd, daardoor kunnen we onze klanten een maximale maandpremie garanderen.

Als ik heel eerlijk ben worden we daarom ook niet graag met Gavin vergeleken. Het idee was oorspronkelijk heel goed, dus ik wil Gavin zeker niet afkraken. Maar net de uitdagingen die bij hen misgingen, zijn door de oprichters van Laka op voorhand opgelost.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.