Aziatisch restaurant draait zelf op voor brandschade na niet nakomen NEN-keuring

Aziatisch restaurant draait zelf op voor brandschade na niet nakomen NEN-keuring

Na een binnenbrand in een Aziatisch afhaalrestaurant in 2019, liet Reaal expertisedienst CED onderzoek doen naar de oorzaak. Die werd gevonden onder de koelvitrine, waar een niet aan de muur bevestigde wandcontactdoos op de grond lag. Reaal wees de schade van 47.493 euro af, omdat er sinds de polis van kracht werd geen elektrotechnische NEN-keuringen hadden plaatsgevonden. Volgens de rechtbank in Amsterdam was die afwijzing terecht.

Op de pakketverzekering van Reaal was een horecaclausule van toepassing. Die hield onder meer in dat de elektrische installatie van het restaurant tenminste eens per vijf jaar door een gespecialiseerd bureau wordt gecontroleerd op de NEN 1010-norm. Daarbovenop moest de installatie worden onderhouden volgens NEN 3140-norm. De verzekeraar moet een kopie van het 3140-certficaat krijgen.

Geen visuele inspectie

In het schaderapport schrijven de experts dat de brand is ontstaan door een gebrekkige lasklem in de losse wandcontactdoos. “Bij een NEN 3140-keuring dient de elektrische installatie visueel beoordeeld te worden. Een loshangende wandcontactdoos/lasdoos was dan aan het licht gekomen, waarna deze deugdelijk bevestigd zou kunnen zijn.” Die conclusie was voor Reaal voldoende om niet tot uitkering van de schade over te gaan.

'Verplichting pas na 5 jaar'

Bij de rechter betoogde de eigenaar van de winkel dat hij de horecaclausule niet had geschonden. Volgens hem hield die in dat hij uiterlijk vijf jaar na ingang van de verzekering de inspecties moest laten uitvoeren. In zijn geval zou dat maart 2020 zijn. Vijf maanden na de brand. Bovendien nam hij het Reaal kwalijk dat de verzekeraar nooit om een kopie van een NEN-certificaat had gevraagd. Niet bij afsluiten, noch bij de verlengingen.

Onderhoudsplicht geldt doorlopend

De rechtbank gaat niet volledig mee in die uitleg. Wat betreft de NEN 1010 heeft de klant gelijk. Hij had nog een krap half jaar om de keuring te laten uitvoeren. Anders is het voor de tweede verplichting. Op de verzekerde rust gedurende de looptijd een constante onderhoudsplicht. Hij had Reaal een kopie van het certificaat moeten kunnen sturen zodra de verzekeraar daar om vroeg. Die verplichting gold vanaf de ingangsdatum van de verzekering.

De rechtbank oordeelt dat het afhaalrestaurant de clausule heeft geschonden. Omdat de brand voorkomen had kunnen worden als de voorwaarden wel waren nageleefd, mocht Reaal de claim afwijzen. Het restaurant moet de proceskosten vergoeden en draagt ook de juridische kosten van de verzekeraar. Over de rol van een eventuele tussenpersoon is niets bekend.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.