Een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar met een stevige basis in de medische wereld. Hoe kan het gesprek niet over corona gaan? Schwarz wil er eigenlijk niet al te veel de nadruk op leggen. Natuurlijk is werkdruk momenteel een belangrijk thema voor artsen, maar dat is het al jaren. Uitval onder jonge medici past in een langjarig patroon en is zeker geen uniek gevolg van de pandemie.
Niet alleen witte jassen
En als je dan praat over corona, dan gaat het bij Movir niet alleen over de witte jassen maar ook de andere ondernemers. Velen gaan gebukt onder economische druk. “Gelijktijdig zie je dat ondernemers en zelfstandigen thuiswerken, in een kleine omgeving, met kinderen en op elkaars lip. Altijd aan. Dat leidt weer tot andere problemen en een ander soort druk”, vertelt Schwarz.
Zoeken naar nieuwe oplossingen
Kortom: corona mag uitzonderlijk zijn, de gevolgen zijn de bekende centrale thema’s voor elke arbeidsongeschiktheidsverzekeraar. Het heeft de ontwikkeling van het nieuwe product ook niet veranderd of in de weg gezeten. Schwarz noemt jonge huisartsen als voorbeeld, een beroepsgroep waarvoor Movir al sinds 2017 naar nieuwe oplossingen zoekt om de uitval terug te brengen.
Na een jarenlange studie komen huisartsen vrij plotseling in de positie dat ze een eigen praktijk moeten runnen. Dat vereist zakelijke capaciteiten. “En tegelijkertijd komen ze in een jonggezinssituatie. Daar zien we heel veel uitval.” Oplossingen werden gevonden rond drie kernzaken. Eén: zekerheid creëren voor wie uitvalt. Niet alleen het brood op de plank verzekeren, maar ook vervangers regelen. “Veel huisartsen blijven te lang doorwerken omdat ze geen waarnemer kunnen aanstellen”, vertelt Schwarz.
Vijf keer zoveel coaching
De tweede kernzaak is met behulp van professionals zo snel mogelijk herstellen bij uitval. Twee van de voorbeelden hiervan zijn individuele ondersteuning bij fysieke klachten, of gespecialiseerde coaches bij psychische problemen. In vergelijking met drie jaar geleden wordt er volgens Schwarz inmiddels ruim vijf keer zoveel gebruik gemaakt van coaches.
Investeren in dienstverlening
Tot slot is er dienstverlening. Een onderwerp waar volgens Schwarz veel in is geïnvesteerd. Jonge moeders hebben de beschikking over een pakket waar bijvoorbeeld ‘mom in balance’ in zit. Fit worden, fit blijven en de werk-privé balans op orde houden. En nog een ander onderwerp waarvan Movir inmiddels de impact onderkent: mondige klanten. De verzekeraar geeft begeleiding zodra er alleen al de dreiging van een tuchtzaak ontstaat. “Daar moet je mee om kunnen gaan”, zegt Schwarz.
“Dat zijn voorbeelden waarvan we zeggen: je moet zekerheid hebben bij inkomen en uitval. Snel aan de slag. Maar je bent geen huisarts geworden om uit te vallen. Dus hoe kunnen we zorgen dat we dat voorkomen? Dit is wat we de afgelopen jaren ontwikkeld hebben en wat we nu op grote schaal gaan uitrollen.”
Twee wordt één
Een heel nieuwe propositie dus: Movir Momentum. Twee AOV-pakketten verdwijnen en er komt er één voor terug. Minder te kiezen, zou je zeggen. Maar zo moet je er zeker niet naar kijken, vindt Schwarz. Momentum bevat elementen uit zowel de Reaal AOV als de Movir-verzekeringen. “Er komt een propositie waarbinnen je de verschillende smaken terug kunt vinden”, legt Schwarz uit.
De elementen zijn afzonderlijk te selecteren. “Dat betekent dat je de verzekering kunt vormgeven met de opties die bij jou passen. Het is niet zo dat we van twee naar één gaan, het is een nieuw product waarin je veel meer keuzevrijheid hebt. Als individu en als adviseur.”
Voor de adviseur is de impact beperkt, maar het is wel een belangrijk contact. We gaan adviseurs dus ondersteunen met informatie welke polis overgaat naar Movir en op welk moment”
'Gas geven'
Maatwerk dus. Maar wel onder één naam: Momentum. “Je bent ondernemer geworden om te ondernemen. Dat momentum waar je in zit, dat wil je vasthouden”, verklaart Schwarz de nieuwe naam. “Je wil gas kunnen geven op hetgeen waar jij energie en passie voor hebt. Dus als je ergens tegenaan loopt - of dat nu in het gezin is, in het bedrijf of in het inkomen – dan gaan we je helpen. Je hoeft niet eens ziek te zijn.”
Hij houdt niet van de uitdrukking, maar volgens Schwarz dekt het wel de lading: Momentum is the best of both worlds. Movir werkte bijvoorbeeld voornamelijk met sommenverzekeringen. Van Reaal komt nu ook de schadevariant over als optie. Andersom krijgt de Reaal-klant straks de mogelijkheid om een waarnemersvergoeding te verzekeren.
De kortere looptijd van Reaal
De kortere contractstermijnen van Reaal vinden ook hun weg naar de nieuwe polis. Vijf jaar verdwijnt, relaties kunnen straks kiezen voor één of drie jaar. “Klanten willen vaker zelf een afweging en een reflectie maken voor hun eigen financiële situatie. Dan sluit het beter aan om kortere contracten aan te bieden”, zegt Schwarz.
“De afgelopen periode hebben we onwijs veel gesprekken gevoerd met klanten en adviseurs. ‘Wat vind je belangrijk, wat moet erin zitten? Hoeveel keuzevrijheid wil je hebben?’ Dat heeft geleid tot dit product."AOV’s zijn adviesproducten. Om de transitie naar een nieuw product soepel te laten verlopen, hecht Schwarz veel waarde aan de samenwerking met het intermediair.
Adviseur betrekken in transitie
“De adviseur moet zijn rol kunnen pakken door zijn klant er in ieder geval over te informeren”, zegt de Movir-directeur. “Naast de nieuwe propositie zijn er zo’n 20.000 klanten met een lopende Reaal AOV. Die verzekeringen worden eerst onaangepast overgezet naar het Movir-systeem. “Alleen het briefpapier verandert. Maar ook zij kunnen straks gebruik maken van het dienstenaanbod van Movir Momentum", zegt Schwarz.
“Voor de adviseur is de impact dus beperkt, maar het is wel een belangrijk contact. We gaan adviseurs dus ondersteunen met informatie wanneer welke polis overgaat naar Movir en op welk moment. Wanneer krijgen hun klanten een brief? Dat geeft ze de mogelijkheid hun rol ook te pakken. Maar uiteindelijk is het geen adviesmoment, omdat er inhoudelijk nog niks wijzigt.”
Maatwerk: Zelfde probleem, andere oplossing
De variabelen binnen Movir Momentum maken dat de verzekering straks op het individu kan worden toegesneden. Maar ook in de dienstverlening is maatwerk het nieuwe uitgangspunt. Schwarz noemt een praktijkvoorbeeld om dat toe te lichten. Hij vertelt over een jonge marketeer die net een mooie prestigieuze opdracht gekregen had bij een merkenbureau.
“Knallen, gaaf om te zien. Maar van de een op de andere dag ligt ze wakker. Boem, kan niet meer slapen. Haar hebben we een slaapcoach gegeven. Niet om bedden te testen bij Ikea, maar om af te vinken wat haar nu wakker houdt en daar actie op ondernemen. Dat werkte in haar geval heel goed”, vertelt Schwarz.
“Maar we hadden een andere ondernemer, die heel veel last had van commerciële druk. Hij lag ook ’s nachts wakker. Daar hebben we een bedrijfscan aangeboden. Zijn conclusie uit die gesprekken: ik wil me met de grote lijnen bezig houden. Ik heb iemand nodig die het commercieel doet. Dus hebben we samen gekeken of hij een commerciant kan aannemen. Dat bedrijf floreert nu. Hetzelfde probleem, een andere oorzaak en een passende oplossing om uitval te voorkomen.”