Opmerkelijk: Bovemij bepleit zelf overtreding provisieverbod, maar krijgt rechter niet mee

Hypotheekadviseur NBG verkoopt schadeverzekeringen van Bovemij. Het Eindhovense consultancybureau Odelot verbond de twee partijen aan elkaar en kreeg daarvoor een jaarlijkse beloning van 15.000 euro. Elke vier jaar gevolgd door een succesbonus van nog eens 35.000 euro. In 2019 hield de betaling op, volgens Bovemij omdat het in strijd was met het provisieverbod. Odelot eiste voor de rechtbank in Arnhem doorbetaling en krijgt daar gelijk in. De werkzaamheden van Odelot vallen volgens de rechter niet onder het bereik van de Wft.

De Eindhovense consultants van Odelot adviseren in 2005 de directie van Bovemij over strategische zaken. Daarnaast treedt een medewerker van het kantoor op als verbindingsman tussen advieskantoor NBG en Bovemij. Het hypotheekadviesbedrijf NBG wilde klanten ook een schadepakket kunnen aanbieden en kreeg via Odelot een exclusieve overeenkomst met Bovemij.

Beloning zolang NBG-portefeuille standhoudt

Odelot wordt door de verzekeraar beloond voor het onderhouden van een goede relatie met NBG. De medewerker die dat doet krijgt de titel ‘liaison officer.’ Met Bovemij wordt dat schriftelijk vastgelegd in 2008. Zolang het portefeuillebelang van NBG in stand blijft, betaalt de verzekeraar een ‘continuatieprovisie’ van 15.000 euro per jaar en elke vier jaar een ‘succesfee’ van 35.000 euro.

Bovemij: 'De afspraken hadden nimmer op deze manier mogen worden gemaakt, omdat zij een prudent handelend verzekeraar niet betamen'”

Geen standaardovereenkomst

Bovemij heeft voor een dergelijke samenwerking geen standaardovereenkomst voorhanden. Dus tekent Odelot een contract als verbonden bemiddelaar. De daadwerkelijke bemiddeling en het klantcontact verlopen echter via NBG, dat op hun beurt wordt beloond met een omzetafhankelijke provisie.

Meer geld voor de 'liaison officer'

De relatie tussen NBG en Bovemij blijkt succesvol. In de loop der jaren wordt een omvangrijke portefeuille opgebouwd en lopen ook de betalingen aan Odelot gewoon door. In 2019 vindt Odelot zelfs dat de tijd rijp is voor een verhoging van hun beloning. De consultants stellen de nieuwe jaarlijkse continuatieprovisie vast op 19.600 euro.

Bovemij bepleit zelf overtreding provisieverbod

De factuur wordt nooit betaald. Bovemij stuurt als uitleg: “Op grond van de huidige wet- en regelgeving inzake het provisieverbod kunnen wij echter niet het door u gefactureerde bedrag voldoen. Wij zullen derhalve niet overgaan tot betaling van de betreffende factuur.”

'Odelot sloot geen enkele polis'

Als Odelot de zaak voor de rechter brengt, eist Bovemij zelfs alle eerdere betalingen terug. De consultants zouden geen diensten hebben verricht die enige vergoeding rechtvaardigen. Volgens de overeenkomst wordt er alleen beloond voor bemiddeling, maar Odelot heeft zelf in geen enkele verzekeringsovereenkomst bemiddeld voor de verzekeraar.

Niet prudent

Opmerkelijker wordt het als de verzekeraar stelt dat de betalingen tegen het provisieverbod indruisen en dat Bovemij niet gedwongen kan worden om in strijd met de wet te handelen. De overeenkomst uit 2008 moet wat hen betreft nietig worden verklaard. “Die afspraken hadden nimmer op deze manier mogen worden gemaakt, omdat zij een prudent handelend verzekeraar niet betamen”, aldus de advocaat van de verzekeraar. Bovemij vindt dat zij jarenlang onverplicht hebben betaald en meent daarom zelf een vordering te hebben op Odelot van 268.400 euro.

Contract voor andere werkzaamheden

De rechter stelt echter vast dat hoewel er een overeenkomst ligt als verbonden bemiddelaar, Odelot voldoende duidelijk heeft gemaakt dat er in werkelijkheid beloond werd voor andere werkzaamheden. “Uit niets blijkt dat het de bedoeling was dat Odelot zelf rechtstreeks als assurantietussenpersoon verzekeringen tot stand zou brengen en/of dat zij die tot stand heeft gebracht”, schrijft de rechter in het vonnis.

Nooit aan de bel getrokken

Bovemij maakte daarentegen onvoldoende duidelijk waarom zij van mening zijn dat de betalingen buitenproportioneel zijn. Als ze dat werkelijk vonden, dan hadden ze dat veel eerder in de vijftienjarige samenwerking aan kunnen geven. De verzekeraar moet van twee jaren de continuatieprovisie betalen en een extra jaar als opzegboeten. Daarnaast moet Bovemij ook de juridische kosten vergoeden.

Problemen met compliance

Bovemij was lange tijd verwikkeld in een zaak waarin bestuurders van de verzekeraar de complianceregels hadden overtreden. Wat er exact gebeurd is, werd nooit helemaal duidelijk. Wel zorgde de zaak voor enkele bestuurlijke wijzigingen. Een woordvoerder van de verzekeraar kan bevestigen noch ontkennen dat deze casus met de complianceproblemen te maken had.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.