CCV ontwikkelt nieuw model om auto's in te delen op diefstalrisico

CCV ontwikkelt nieuw model om auto's in te delen op diefstalrisico

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft een nieuwe risicoklasse-indeling ontwikkeld voor voertuigdiefstal. Op basis van 28 kenmerken kan van een specifieke auto worden bepaald hoe groot het diefstalrisico is: laag, gemiddeld, hoog of zeer hoog. Verzekeraars kunnen met het model beter afstemmen of aanvullende beveiliging noodzakelijk is.

De totstandkoming van het nieuwe model gebeurde in samenspraak met onder meer het Verbond van Verzekeraars, KIWA en de Branchevereniging Voertuigbeveiliging (BVB). Hoe verzekeraars het exact inzetten is aan henzelf. Het CCV adviseert om vanaf een gemiddeld diefstalrisico een auto te laten beveiligen met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.

Zelfde type, andere uitvoering, verschillend risico

Volgens een woordvoerder van CCV gaat het nieuwe model verder dan wat er voorheen mogelijk was met de voertuigcriminaliteitsdata. Zo is het bijvoorbeeld eenvoudiger om onderscheid te maken tussen diefstalrisico’s van hetzelfde type auto in een andere uitvoering. Een gewone Volkswagen Golf wordt minder vaak gestolen dan de GTI-versie.

Maandelijks opnieuw berekend

Met nieuwe diefstaldata en recent ontdekte methodes van diefstal wordt maandelijks herberekend hoe groot het risico op diefstal is. Voor nieuwe automodellen wordt aan de hand van het vorige type een inschatting gemaakt.

Beschikbaar voor verzekeraar, adviseur en later particulieren

Het model is via de standaard kentekencheck te raadplegen voor verzekeraars en intermediairs die werken met Audascan 360. Adviseurs geen Audascan hebben kunnen via het informatieportaal van Solera het diefstalrisico van een auto achterhalen. CCV is momenteel nog bezig om de data ook te ontsluiten voor particulieren. In de loop van volgend jaar moet dat mogelijk worden via autodiefstalcheck.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.