Bellen met Jack Hommel (Achmea): 'Digitalisering biedt kansen voor veel ondernemers'

Bellen met Jack Hommel (Achmea): 'Digitalisering biedt kansen voor veel ondernemers'

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Waar is de sector mee bezig voor 2021? AMweb belt deze kerstvakantie een aantal hoofdrolspelers in de branche om de balans op te maken. Wat is er gaande en wat kan er beter?

Hoe staat jouw vakgebied er nu voor?
“In het schade- en inkomensdomein was 2020 een erg wisselend jaar, waarbij we alle hens aan dek hebben gezet om samen met de ondernemers en adviseurs daar waar nodig goed maatwerk te leveren. We zien in de inkomensportefeuille dat er in tal van sectoren een oplopend verzuim is en in sommige sectoren juist helemaal niet. Datzelfde wisselende beeld zie je bij schade. Op een aantal verzekeringsoplossingen wordt enorm veel beroep gedaan, zoals de evenementenverzekering en de rechtsbijstandverzekering. Daar is het ongelofelijk druk. En bij schadeverzekeringen voor motorrijtuigen zie je bijvoorbeeld dat het door de lockdown op sommige momenten rustiger is.”

Wat gaat er in 2021 veranderen?
“We verwachten dat er in 2021 veel meer ondernemers zullen zijn die geholpen moeten worden met maatwerk. Omdat tal van sectoren in grote problemen zijn, gaan we die ondernemers zo goed mogelijk helpen. Daarvoor zijn we een pilot aangegaan met MKB Doorgaan, waarbij we vroegtijdig in gesprek gaan met ondernemers om ervoor te zorgen dat zij de juiste hulp krijgen. We hebben zeer positieve ervaringen met die pilot en daarom hebben we met een aantal partijen, waaronder de NVB en het Verbond van Verzekeraars, een loket georganiseerd genaamd ‘Geldfit Zakelijk’. Dat is operationeel en samen met bijvoorbeeld de KVK, de gemeentes en betrokken ministeries willen we dat in januari uitrollen naar een landelijke aanpak.”

De digitalisering biedt kansen voor veel ondernemers om online veel meer klanten te ontvangen dan ze in hun fysieke winkel tot nu toe konden”

Wat betekenen die veranderingen voor adviseur?
“Op deze manier kan ook het intermediair de waarde van advies concreet maken. Door in een vroegtijdig stadium problemen te signaleren en hulp te bieden, kunnen we de nadelige gevolgen van de krimp in onze economie op een goede manier opvangen. Zo kunnen veel meer ondernemingen blijven voortbestaan, al dan niet in afgeslankte vorm. Of juist door het oppakken van de kansen die er volop komen, zoals de opmars van de digitale dienstverlening. De digitalisering biedt kansen voor veel ondernemers om online veel meer klanten te ontvangen dan ze in hun fysieke winkel tot nu toe konden.”

Als je één advies aan minister Hoekstra zou mogen geven: wat zou je dan zeggen?
“Ik denk dat we met minister Hoekstra een formidabel goede minister van Financiën hebben. Die een sterke positie in het kabinet heeft. Het kabinet heeft goede maatregelen getroffen om de negatieve gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk op te vangen. Er is ook enorm veel geld voor uitgetrokken. Mijn advies aan Hoekstra zou zijn: blijf dat in 2021 vooral ook doen, want de crisis is nog lang niet voorbij en wees ook flexibel in het uitvoeren van die maatregelen.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.