Autoverzekeraars hebben door de coronacrisis de schadelast zien dalen. In het tweede kwartaal boekten ze voor € 841 miljoen aan claims, 25% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien zijn afgelopen jaar de tarieven verder opgeschroefd. Is er dan nu sprake van betere resultaten en kunnen de premies weer omlaag? Volgens Achmea-topman Willem van Duin valt het allemaal mee: “Op de totale schadelast zien wij een daling van 2% à 3%”, liet hij weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Desondanks ging de schaderatio in WA wel omlaag naar 76%. Die was over heel 2019 nog 80%, hoger dan een jaar eerder.
Premies meer dan verdubbeld
Winstgevendheid is bijna tien jaar na de oproep van DNB om de premies weer naar een gezond niveau te tillen nog altijd ver weg in de WA-markt, blijkt uit de onlangs bekendgemaakte cijfers die verzekeraars bij de toezichthouders hebben gedeponeerd. In 2011 meldde DNB dat 28 verzekeraars structureel een niet-kostendekkende premie rekenden. De gemiddelde WA-premie bedroeg volgens cijfers van het Verbond van Verzekeraars in 2010 voor een WA-polis € 257. Autoverzekering.nl calculeerde de gemiddelde premie in augustus vorig jaar op ruim € 58 per maand, ofwel bijna € 700 per jaar. Gecorrigeerd voor inflatie is er sprake van een ruime verdubbeling in tien jaar tijd. De premieverhogingen zijn overigens vooral de laatste jaren doorgevoerd.
WA-markt leed in 2019 nog altijd verlies
Hebben die stevige premiestijgingen dan geholpen? Een klein beetje. De resultaten uit WA-verzekeringen verbeterden in 2019 maar mondjesmaat. Zo is de nettoschadelast (na herverzekering en reserveringen) vergeleken met 2018 met 4% toegenomen tot € 1.950 (1.868) miljoen. De verdiende premies zijn uitgekomen op € 2.454 (2.313) miljoen; dat is een stijging van 6%. Daarmee brengen de verzekeraars het verlies terug tot € 285 miljoen, tegen € 311 miljoen in 2018. De combined ratio, die aangeeft hoe kosten plus uitkeringen zich verhouden tot de verdiende premie, staat met 112% nog altijd hoog: op elke euro premie geeft een WA-verzekeraar dus 12 cent toe.
Lees ook: WA-premies 26% omhoog in 2 jaar tijd
Grote partijen scoren slechter dan gemiddeld
De grote verzekeraars schrijven nog altijd rode WA-cijfers. Bij marktleider Achmea is die indicator in 2019 gestegen van 106% naar 109% door een hogere schadelast. ASR zag de combined ratio zelfs oplopen tot 124%. NN (inclusief Delta Lloyd) schroefde het resultaat duidelijk op, maar zat met 117% – een forse verbetering vergeleken met de 157% van 2018 – nog altijd aan de verkeerde kant van de streep.
Casco redt het resultaat
De cascoverzekeringen leveren de motorrijtuigenverzekeraars wel winst op: in 2019 nam de schadelast licht af tot ruim een miljard op € 1.885 miljoen netto verdiende premie. Inclusief kosten kwam het technisch resultaat in Casco uit op € 234 miljoen, tegen € 216 miljoen in 2018. De combined ratio zit al enkele jaren onder de 100 en stond vorig jaar op 88%. Voor de WA- en cascomarkt tezamen spelen de autoverzekeraars dus ongeveer quitte, met een te overzien verlies van € 50 miljoen. Maar vooral in de WA-verzekeringen zijn winstcijfers, ook met een tijdelijke corona-dip in de schadelast, nog een illusie.