Hoe werkt het? Achter het dashboard van een chauffeur met een Traksi-verzekering zit een kastje dat het rijgedrag meet. Snelheid, bochten, remmen; de standaardzaken die ook in andere rijgedragverzekeringen zitten. Maar helemaal vergelijkbaar is het niet, zegt Cooler. “Het algoritme moet anders zijn bij heel veel kilometers. Welke elementen gebruik je om te bepalen wanneer je meer of minder premie gaat betalen? Daar zit veel ontwikkeling in.”
De chauffeur zelf krijgt een app die hem vertelt hoe hij zijn rijgedrag verder kan verbeteren. Zijn premie wordt maandelijks gecorrigeerd op basis van zijn score. Donkergroen is goed voor de hoogste korting, donkerrood drukt een chauffeur in de malus.
We hebben als oprichters zelfs ook maanden zo’n kastje in de auto gereden. Dan zie je precies wat er gebeurt”
Rijgedragpolis niet populair bij particulier
Nu zijn er al een aantal rijgedragverzekeringen voor consumenten in Nederland, maar echt populair zijn ze nooit geworden. Dat wordt met Traksi anders, denkt Cooler. “Voor een particulier is de sense of urgency niet zo hoog. Voor een taxichauffeur is dit z’n brood. Ten opzichte van zijn jaarlijkse inkomen is een premie van 6.000 euro echt belachelijk veel. De urgentie is veel hoger.”
Jullie verwachten dat een taxichauffeur duizenden euro’s kan besparen. Hoe realistisch is dat?
“Als een chauffeur donkergroen rijdt is dat realistisch. Stel dat je nu 6.000 euro betaalt per jaar, dan kun je met zeer goed rijgedrag wel meer dan 2.000 euro besparen. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Elke situatie is anders.”
Hoe moeilijk is het om ‘donkergroen te rijden’? Is dat getest?
“Natuurlijk is dat getest. Als jij een nette chauffeur bent, je rijdt niet te hard, gaat rustig door de bochten en remt niet te stevig, dan zit je al op groen. We hebben als oprichters zelfs ook maanden zo’n kastje in de auto gereden. Dan zie je precies wat er gebeurt.”
Reed je zelf donkergroen?
“Ik reed groen, ja.”
Goeden lijden onder de kwaden
Traksi wil niet alleen een goedkopere taxiverzekering aanbieden, maar ook het aanzien van de taxibranche verbeteren. Momenteel lijden de goeden onder de kwaden, vindt Cooler. “Wat je ziet is dat verzekeraars op basis van resultaten zich terugtrekken. Dan kom je uiteindelijk bij de Vereende terecht. Maar de Vereende moet er alleen zijn voor mensen die niet te verzekeren zijn. Terwijl er zat taxichauffeurs rondrijden die in onze beleving ook gewoon bij ons kunnen zitten.”
Om het kaf van het koren te scheiden, selecteert Traksi aan de poort. Alleen chauffeurs met een TX-keurmerk mogen zich verzekeren. “Dat laat zien dat je in ieder geval een cursus hebt gehad”, zegt Cooler. Mensen met negatieve schadevrije jaren worden niet geaccepteerd en je moet minstens 22 jaar oud zijn. Bovendien moet een chauffeur bereid zijn om de apparatuur in te laten bouwen. Dat kost eenmalig 225 euro en daarna betaalt een chauffeur 40 euro aan abonnementskosten per maand.
Beeld bij ernstige aanrijdingen
Voor dat geld worden ook twee camera’s ingebouwd. Een aan de voorkant en een aan de achterkant. Die slaan het beeldmateriaal op na een ernstige aanrijding, de 30 seconden voor en de 30 seconden na het ongeval. Het beeldmateriaal moet de bewijslast bij grote letselschades vereenvoudigen, maar een garantie op veilige chauffeurs is het uiteraard niet.
Ik begreep dat jullie zelfs een verplicht alcoholslot hebben overwogen. Waarom heeft dat het niet gehaald?
“Je refereert nu aan de Amsterdamse chauffeurs die laatst in het nieuws waren. Zou dit schering en inslag zijn, dan zouden we misschien een alcoholslot instellen. Daar gaan we vooralsnog niet vanuit, omdat we al een vrij strenge selectie aan de poort hebben. En omdat we per dag zien wat er gebeurt en per maand de premies kunnen aanpassen. We verwachten dat er dus vanzelf uit te kunnen filteren.”
Geen Nederlandse verzekeraars geïnteresseerd
Binnen Nederland waren er geen risicodragers te vinden voor Traksi. Met de internationale expertise in de joint venture achter het label (Intrasurance, Raadsheeren en Eish) werd een buitenlandse partij gestrikt, gedekt door een consortium aan herverzekeraars. Als het initiatief werkt, zou dat volgens Cooler het imago van de complete taxibranche ten goede komen. De sector zelf is volgens hem zo blij met Traksi dat hij verwacht snel een portefeuille op te kunnen bouwen.
“Als je ziet hoe ongelooflijk positief de taxibranche op ons initiatief reageert – niet alleen vanwege de premie, maar ook omdat we iets willen doen aan de reputatie, dat het voor het milieu beter is, voor de veiligheid, dat het eigenlijk een soort keurmerk wordt – dan mag je wel verwachten dat er een aardige toestroom gaat komen”, aldus Cooler.