Goed, taxichauffeurs die niet via Uber werken kunnen zich ook verzekeren via Inshur. Maar de echte slimheid en hoge kortingen zijn alleen bereikbaar met een Uber-account, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. Mede met de data die Uber over een chauffeur levert, kan de verzekeraar een goede inschatting maken van het risico dat hij loopt.
Van New York, naar Engeland, naar Amsterdam
Inshur begon in 2016 als startup in New York, waar in de hele staat ruim 120.000 Uber-chauffeurs rijden. In 2018 maakte het bedrijf de overstap naar het Verenigd Koninkrijk. De kennis die Inshur daar opdeed als strategische partner van Uber, brengt het bedrijf sinds augustus ook in Nederland in de praktijk.
Kans op ongeval staat in de sterren
Wat voor waardevolle informatie heeft Uber over de chauffeurs? Natuurlijk is de ervaring van een bestuurder belangrijk, net als het merk en type auto dat hij rijdt. Maar de cruciale risico-indicator die Inshur gebruikt is een andere: de sterren-rating.
Uber-klanten geven chauffeurs na een rit een beoordeling tussen 1 en 5 sterren. Dat levert uiteindelijk een gemiddelde op die voor andere gebruikers van Uber inzichtelijk is. De meeste chauffeurs hebben een geruststellende score ergens tussen de 4 en 5. Sterker nog, wie wel eens gebruikmaakt van Uber zal zelden een chauffeur zien met een score lager dan 4,5.
Honderdsten maken uit
Als elke klant bijna altijd de hoogste score geeft na een taxiritje, hoeveel waarde kun je daar als verzekeraar dan aan hechten? Veel, weet Inshur. Statistisch neemt de kans op schade fors toe bij chauffeurs die gemiddeld onder 4,7 staan, legt de woordvoerder uit. Een paar honderdsten maken dus veel uit.
Premiekorting onderdeel van Uber Pro
Wie consistent een gemiddelde heeft van 4,85 kwalificeert voor Ubers eigen loyalty-programma Uber Pro. Het netwerk beloont je dan onder meer met waardebonnen voor beroepsopleidingen (bij LOI), tankbonnen, en een premiekorting bij de verzekeringspartners van Uber, in Nederland voorlopig dus alleen Inshur.
Hoewel Uber geen data heeft over het rijgedrag van een chauffeur, valt er met de klantbeoordeling dus wel een goede risico-inschatting te maken. Andere data die Inshur gebruikt gaan onder meer over de werktijden van een bestuurder en de frequentie dat hij rijdt. Nog een noviteit: Inshur evalueert die data veel vaker dan traditionele taxiverzekeraars.
Kortere looptijd, vaker risico-evaluatie
Een Inshur-verzekering krijgt in Nederland een looptijd van 30 dagen. Chauffeurs in Groot-Brittannië hebben al meer opties en kunnen alles kiezen tussen 7 dagen, 90 dagen of jaarlijks. De kortere looptijd geeft de verzekeraar telkens nieuwe beoordelingsmomenten om te zien hoe een bepaald risico heeft uitgepakt. Elke 30 dagen komt de klant weer voorbij.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Volgens de woordvoerder zijn er op hun tweede thuismarkt veel chauffeurs die lange religieusgeoriënteerde vakanties nemen. Als ze er zonder verlies één of twee maanden tussenuit willen, dan stelt Inshur ze daartoe in staat. Uber krijgt andersom van Inshur automatisch informatie dat een auto verzekerd is. Houdt de dekking op, dan vallen ze ook van het platform.
‘Keuze voor Nederland was een no-brainer’
Maar waarom Nederland? Waarom instappen in een markt waar lokaal alle verzekeraars uitstappen? Het ontbreken van serieuze concurrentie was slechts één van de redenen, legt de woordvoerder uit. Ook Inshur bereidt zich voor op Brexit. Het bedrijf ziet Nederland als basiskamp voor uitbreiding naar de rest van continentaal Europa.
Ubers basale ongevalsdekking via Axa
Axa is in Nederland ook een verzekeringspartner van Uber, maar niet voor het verzekeren van de taxi’s zelf. Uber voorziet via Axa in een gratis basale dekking bij ongevallen of letsel opgelopen gedurende een taxi-rit. Een chauffeur die tijdens een rit gewond raakt en daardoor een periode niet inzetbaar is, kan een vergoeding krijgen van maximaal 1.650 euro.
Voor de uitbreiding zijn vergunningen van een Europese toezichthouder nodig en de AFM heeft volgens Inshur als toezichthouder een zeer goede reputatie in Europa. Tel daarbij op de overeenkomsten tussen de Nederlandse en Britse verzekeringsmarkt, de beheersing van de Engelse taal en de keuze voor Amsterdam was een ‘no-brainer’, stelt de woordvoerder.
Van ouderwets naar een ‘innovatieve ervaring’
En natuurlijk: Uber wist allang dat de processen om in Nederland een taxiverzekering te krijgen hopeloos ouderwets waren. Wat de doelstelling voor Inshur is wil de woordvoerder niet zeggen. Maar als chauffeurs verzekeren zien als vervelende, tijdrovende verplichting, kan Inshur daar volgens de woordvoerder een innovatieve ervaring tegenover zetten. “Eerlijk, betaalbaar en toegankelijk. Dat kunnen we in Nederland goed naar de markt brengen.”