De Federatie van Assurantieclubs hield woensdag een webinar over het adviseren over handels- en debiteurenrisico’s in coronatijd. Bas Cregten van Euler Hermes Nederland en Koen Smelter van administratiekantoor Exonera praatten de deelnemers bij over de zakelijke risico’s.
Handelsrisico’s krijgen te weinig aandacht
Onderdeel van het webinar was een poll, waaruit bleek dat adviseurs gemiddeld verwachten dat 2,27% van hun zakelijke klanten de komende vijf kwartalen failliet zal gaan. De inschatting van experts ligt anderhalf tot twee keer daarboven. “84% van de kijkers schat het faillissementsrisico te laag in”, aldus de federatie. “De handels- en debiteurenrisico’s krijgen niet altijd de aandacht van een zakelijk adviseur die ze verdienen. Vaak wordt de focus gelegd op de risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering van de klant; het brandrisico en het verzekeren van het wagenpark komen standaard terug in ieder adviesgesprek.”
Overheidssteun zorgt voor uitstel, maar geen afstel van faillissementen, waarschuwde Cregten. “Waar een adviseur zijn klant op kan wijzen is, of er voldoende liquiditeit is bij zijn debiteuren om de crisis door te komen en/of om de bedrijfsvoering aan te passen.”
Handels- en debiteurenrisico's krijgen niet altijd de aandacht die ze verdienen”
Wanneer zelf adviseren en wanneer expert inschakelen
Volgens Smelter moet het domino-effect niet worden onderschat: door het faillissement van een bedrijf kan een keten van niet of te laat betalen op gang komen. Zo kunnen ook bedrijven worden getroffen die op het eerste oog niets met zwaar geraakte branches als de evenementensector te maken hebben. Op de website van de Federatie van Assurantieclubs staat een lijst met 11 vragen die iedere financieel adviseur aan zijn zakelijke klanten zou moeten stellen. “Weet ook als adviseur waarover je nog zelf over kan adviseren en weet wanneer je een expert moet inschakelen.”