Coronacrisis leidt tot groeiende vraag naar brommerverzekeringen

Uit onderzoek van Diks Verzekeringen blijkt dat de verkoop van brommers in de eerste 7 maanden van 2020 enorm is toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar.

Werden er vorig jaar nog 39.030 brommers voor het eerst toegelaten op de Nederlandse wegen. Dit jaar zijn dat er ruim 10.000 meer, namelijk 49.979. Een stijging van zo’n 30 procent.

Bij personenauto’s daling

De brommer is een van de weinige voertuigen waarbij een stijging te zien is ten opzichte van vorig jaar. Bij de personenauto’s is juist een grote daling te zien.

Gevolg van coronacrisis

De stijging in de verkoop van brommers is waarschijnlijk een gevolg van de coronacrisis, stelt Diks. “Vanwege de coronacrisis is reizen met het openbaar vervoer voor sommige mensen geen optie meer. Hierdoor gaan veel mensen op zoek naar eigen vervangend vervoer. Een brommer lijkt daarbij een veel gekozen optie. Groot voordeel van de brommer is dat, in vergelijking met een auto, de aanschaf, het gebruik en de verzekering relatief goedkoper is. Daarnaast heb je geen last van files, kan je gemakkelijk kortere afstanden afleggen en hoef je geen gebruik van het openbaar vervoer te maken. Bijkomend voordeel is dat je geen mondkapje hoeft te dragen wat in het openbaar vervoer, sinds 1 juni van dit jaar, verplicht is.”

Groeiende vraag

Het ligt in de lijn der verwachting dat deze trend ook na de crisis zal doorzetten, stelt Diks. “Dit zal leiden tot een groeiende vraag naar brommers en brommerverzekeringen. Net als de elektrische auto en elektrische fiets lijkt ook de elektrische brommer zijn intrede te doen in Nederland. Wanneer we gaan kijken naar de populairste merken is de Super Soco de grootste stijger ten opzichte van vorig jaar. Ook andere merken die elektrische brommers aanbieden, zoals La Souris en BTC doen het goed.”

Alleen maar elektrisch

Dit is een logische ontwikkeling, stelt Diks. “In de aanschaf is een elektrische scooter waarschijnlijk duurder dan een niet elektrische scooter. Een elektrische scooter is in gebruik echter een stuk goedkoper, omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine en bovendien kun je de accu zelfs vanuit huis opladen. Daarnaast zijn elektrische scooters een stuk stiller.” In het Klimaatakkoord staat dat nieuwe brommers vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch mogen worden aangedreven.

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.