Jeroen Dietvorst (Verzekeren.com): '600 euro provisie kan ik mijn klant niet uitleggen'

Jeroen Dietvorst (Verzekeren.com): '600 euro provisie kan ik mijn klant niet uitleggen'

Nederland is een nieuw verzekeringsinitiatief rijker. Verzekeren.com biedt alleen allrisk-verzekeringen aan en richt zich uitsluitend op het hogere segment auto's. Directeur Jeroen Dietvorst wil zich onderscheiden door geen premieafhankelijke provisie meer te vragen, maar een vaste jaarbeloning. Hij wil zo gehoor geven aan de roep om actieve provisietransparantie. Bang voor ontstemde reacties uit de branche is hij niet.

In plaats van provisie topt Verzekeren.com de eigen beloning af op 80 euro. Dietvorst wil vooral dure auto’s verzekeren: auto’s met hoge premies waar normaalgesproken dito provisievergoedingen tegenover staan. “Als je een Fiat Punto hebt van twaalf jaar oud, dan kom je hier niet mee uit.”

Waar ligt het omslagpunt?
“Dat kun je zo uitrekenen. Voor onze dienstverlening hebben we 80 euro per jaar nodig. Met 20 procent provisie wordt dat interessant vanaf 400 euro premie. Daar zit je overigens al aan met een auto van 30.000 tot 35.000 euro. Op het moment dat je een Audi A6 rijdt, kan je premie zo 3.000 per jaar zijn. Daar betaal je normaal 600 euro provisie op. Dan bespaar je bij ons 520 euro. Daarom hebben we gekozen voor deze propositie.”

Zit er niet een bepaalde solidariteit in? Door ergens wat meer provisie te ontvangen, kunnen klanten met een kleinere auto ook de beste dienstverlening krijgen.
“Je hebt twee soorten solidariteit. We zijn met z’n allen verzekerd. Jij rijdt twintig jaar geen schade en je buurman rijdt één keer total loss. Dat is solidariteit. Maar betalen voor dienstverlening is natuurlijk wat anders. Als de loodgieter bij mij 95 euro kost, kost hij dat bij jou ook. Het zijn twee aparte onderwerpen.”

Uiteindelijk is Verzekeren.com een vergelijkingssite. Hoeveel advies geef je precies?
“In de helft van de gevallen zul je helemaal geen vergelijking krijgen. Die bieden verzekeraars niet; boven een cataloguswaarde van 85.000 kun je niet online vergelijken. Wat je dan ziet is een maatwerkknop. Dan gaan we persoonlijk voor je aan de slag. Sowieso kun je ons in het proces altijd bellen. We enthousiasmeren de klanten ook om dat te doen.”

 De initiatiefnemer van Verzekeren.com is webbouwer Coolminds. Maar de AFM-vergunning komt van Heemzaete Assurantiën. Krijgen de bestaande klanten van Heemzaete nu ook allemaal een nieuw tarief?
“Daar ontkom je niet aan. Als we een klant hebben met een dure auto die nu meer dan 80 euro betaalt, dan bereken we de lagere provisie door. We hebben dat van tevoren wel geanalyseerd. Heemzaete heeft niet zo heel veel klanten in het duurdere segment.”

Je zegt met Verzekeren.com ‘gehoor te geven aan de roep om provisietransparantie van de AFM en de Consumentenbond.’ Daar zullen niet al je collega’s even blij mee zijn.
“Daar ben ik niet zo bang voor. Je hebt intermediairs die kiezen voor een abonnementsstructuur, die halen ook de provisie eruit en daar heeft de markt ook niet woedend op gereageerd. Ik geloof ook nog steeds in provisie, maar niet in de extremiteiten aan de bovenkant. 600 euro provisie per jaar kan ik niet uitleggen aan mijn klanten. We zijn geen filantropen, maar we vinden 80 euro voldoende.”

Denk je niet dat de meeste adviseurs al een flink deel van zo’n torenhoge provisie teruggeven in de premie?
“In negen van de tien gevallen zullen intermediairs bij dure auto's hun provisie al matigen. Wij maken het evident.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.