Arag druk met onrust over vouchers

Arag druk met onrust over vouchers

Arag zegt te worden overspoeld met vragen en verzoeken van consumenten over geannuleerde evenementen en concertkaarten. Vooral vouchers zorgen voor onrust. "De consument heeft nul waarborg."

Bij de rechtsbijstandverzekeraar zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart ruim 170 verzoeken binnengekomen rondom geannuleerde evenementen. "De laatste weken neemt dat aantal fors toe." Jurist René Noordman zegt dat het aanpoten is om alle vragen en verzoeken te behandelen. "Mensen hebben enerzijds moeite met het feit dat bepaalde tussenpartijen slecht communiceren en weinig maatwerk leveren. Daarnaast maak ik me zorgen dat de vouchers die zij nu in ruil voor geannuleerde festivals en concerten krijgen, überhaupt ooit nog verzilverd kunnen worden. De consument heeft nul waarborg."

Ik vraag me af of vouchers überhaupt ooit nog verzilverd kunnen worden”

Voucherbeleid rammelt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet eind mei al weten, na 180 voucherregelingen onderzocht te hebben, dat er nogal wat misgaat met de tegoedbonnen, zowel in inhoud als communicatie. Zo dekken ze niet alle betaalde kosten en krijgt de consument de restwaarde aan het einde van de looptijd niet altijd terug. Wie afziet van een tegoedbon, krijgt niet altijd informatie over hoe zij hun geld terug krijgen of krijgt zelfs te maken met een bedrijf dat geen geld wil betalen.

Partijen geven niet thuis

Noordman vraagt zich af wat de waarde van vouchers is. "Er is niet net zoals in de reisbranche een fonds dat garant staat voor het uitgegeven geld van de Nederlander. Wat nou als die bedrijven over drie maanden failliet zijn? Dan is iedereen z'n geld kwijt." Hij vindt de opstelling van sommige partijen ten opzichte van de klant onacceptabel. "De consument heeft vaak begrip, maar deze partijen geven niet thuis wanneer de klant aanklopt en aangeeft het geld echt niet te kunnen missen. Dit soort verhalen komen nu echt vaak voor en zijn vaak schrijnend."

Topje van de ijsberg

Een geannuleerd evenement levert nog veel meer problemen op, aldus Noordman. "Alleen het topje van de ijsberg is op dit moment zichtbaar omdat mensen niet heel snel klagen over twee aangekochte tickets voor een bepaald evenement. De mensen die ons bellen hebben bijvoorbeeld arrangementen geboekt of veel meer tickets aangekocht. Het gaat in die gevallen vaak over honderden euro's. Voor die mensen doen sommige tussenpartijen weinig."

Arag meldde eind april al zo'n 2.000 coronagerelateerde vragen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.