Unigarant en ANWB kloppen zich op de borst: resultaat 2019 overtrof verwachtingen

Unigarant en ANWB kloppen zich op de borst: resultaat 2019 overtrof verwachtingen

De verzekeringslabels van ANWB hebben een goed jaar achter de rug. Het resultaat voor belastingen steeg van 15,2 miljoen in 2018, tot 52,1 miljoen afgelopen jaar. Op alle producten en binnen alle kanalen werd een omzetgroei gerealiseerd. Het uitblijven van grote stormen in 2019, het actief sturen op kosten-, schadelast- en risicobeheersing en premieverhogingen zorgden voor het uitstekende operationele resultaat.

Het afgelopen jaar zijn ANWB en Unigarant bezig geweest om innovaties te koppelen aan verzekeringen. Zo werd in 2019 de Veilig van Huis Woonverzekering gelanceerd, waarbij klanten een pakket mee krijgen om via hun smartphone hun huis in de gaten te houden. In dezelfde maand lanceerde ANWB de Veilig Rijden Verzekering, een rijgedragverzekering die gegevens meet met de smartphone van een verzekerde, zodat er geen dongel meer nodig is in de auto.

Track and trace op de fiets

En ook in het fietsdomein roerde de verzekeraar zich. De Blijven Fietsen Verzekering, overigens al geïntroduceerd in 2018, werd inmiddels al 20.000 keer verkocht. Verzekerde fietsen krijgen een track and trace-chip. Volgens de verzekeraar wordt 60 procent van de gestolen fietsen teruggevonden via de zender op de fiets. En ook ANWB FietsLease scoorde goed. Klanten leasen daarmee voor 36 maanden een fiets van een dealer, waarbij ANWB de pechhulp levert en Unigarant de verzekering.

Belang serviceproviders neemt toe

Het directe kanaal blijft de belangrijkste distributievorm voor de ANWB-labels. Op het intermediaire kanaal ziet Unigarant als productspecialist nog steeds kansen. Door de verschuiving van kleinere intermediairs naar serviceproviders noteerde Unigarant in 2019 opnieuw een groei van de omzet via de serviceproviders.

Dividend uitgekeerd tot ondergrens solvabiliteit

UVM, de verzekeraar achter ANWB Verzekeringen en Unigarant, heeft zichzelf ten doel gesteld om de solvabiliteit op 150 procent te houden. De verzekeraar heeft afgelopen jaar ruim 6,5 miljoen euro dividend uitgekeerd aan moedermaatschappij ANWB, waardoor de solvabiliteit van de verzekeraar uitkomt op exact 150 procent.

Net als andere verzekeraars durft UVM geen voorspelling aan te gaan hoe groot de impact van de corona-uitbraak op de resultaten voor het lopende boekjaar zullen zijn. Het jaarverslag van de verzekeraar werd overigens afgerond medio maart, toen de situatie nog ongewisser was.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.