Taxi’s zijn een speerpunt geworden voor de verzekeraar. Hoewel de Vereende een oplossing wil blijven bieden, zijn de chauffeurs vanwege de hoge schadelast wel een groot punt van zorg. Samen met Veilig Verkeer Nederland is de verzekeraar een traject gestart om te kijken hoe de schadelast verminderd kan worden. De Vereende heeft daar met maaltijdbezorgers inmiddels goede ervaringen mee opgedaan.
Training stimuleren of verplichten
Als de werkgever van een maaltijdbezorger een certificaat kan overleggen, dan verlaagt de Vereende het verplicht eigen risico voor die bezorger. Voor taxi’s wacht mogelijk eenzelfde soort training. In het jaarverslag schrijft de Vereende dat het nog niet besloten heeft of het de schadebeperkende maatregelen enkel zal stimuleren of gaat verplichten voor taxichauffeurs. Ondertussen raadt de verzekeraar taxi-ondernemers alvast aan om hun auto uit te rusten met een dashcam, zodat het eenvoudiger wordt om de aansprakelijkheid te bepalen.
Nieuwe premieverhogingen aangekondigd
De Vereende heeft op de taxiportefeuille voor 85 procent quota share herverzekering toegepast; tegen 85 procent van de premie dragen herverzekeraars ook 85 procent van de schadelast. In het jaarverslag kondigt de verzekeraar ook aan dat het dit jaar opnieuw premieverhogingen zal doorvoeren in het motorrijtuigensegment.
Niet in gevaar met interventiemaatregelen
De solvabiliteit van de Vereende kwam uit op 151 procent. Voor het eerst in twee jaar is dat boven het streefpercentage van 150. Desalniettemin spreekt de directie de verwachting uit dat het door de coronacrisis weer door de zelf gestelde ondergrens zakt. Een kritiek solvabiliteitsniveau verwacht de Vereende niet vanwege de mogelijke interventiemaatregelen zoals premieverhoging, kostenreductie en herverzekering.