Axa moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Axa moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Schade als gevolg van de (maatregelen tegen de) corona-uitbraak is over het algemeen niet gedekt op verzekeringspolissen. Maar dat betekent niet altijd dat er niet vergoed hoeft te worden, blijkt uit een recente uitspraak van de Franse rechter.

Stéphane Manigold is in de regio Parijs eigenaar van vier restaurants, goed voor 52 werknemers. Zijn omzet komt jaarlijks uit op € 6 mln, maar dat zal dit jaar niet lukken: Franse restaurants mogen sinds 14 maart geen publiek meer ontvangen. Manigold heeft bij Axa een verzekering voor inkomstenverlies veroorzaakt door zogeheten opgelegde sluitingen. Daarvan is nu sprake, dus de restauranthouder klopte aan bij zijn verzekeraar. Die gaf echter niet thuis: de sluiting van de restaurants is namelijk nooit bevolen. Het besluit om dicht te gaan is volgens Axa een eenzijdige en vrijwillige beslissing van de restauranthouder zelf.

Geen uitsluiting

Manigold vond het voer voor de handelsrechtbank: hij startte een zaak voor een van zijn vier restaurants en kreeg gelijk: de rechter oordeelt dat er sprake van een administratieve sluiting. Axa zal een schadevergoeding moeten uitkeren omdat in het verzekeringscontract pandemieën niet zijn uitgesloten. In eerste instantie moet de verzekeraar € 45.000 uitkeren; Manigold eiste € 75.000. Maar de rechter wil eerst laten uitrekenen hoeveel omzet de restaurants tussen 15 maart en de voorlopige heropeningsdatum van 1 juni precies heeft geleden.

Duizenden contracten

Axa gaat in beroep tegen de uitspraak. Omdat het om een kort geding ging, is de zaak niet tot in de details behandeld, beargumenteert de maatschappij. Bovendien heeft Axa naar eigen zeggen schikkingen getroffen met restaurateurs die om vergoeding vroegen. Tot slot zijn er nog 200 verzekeringscontracten die voorzien in een garantie die wel van toepassing is in de coronacrisis, aldus de verzekeraar. Axa zou hebben geprobeerd met Manigold en andere verzekerden een oplossing te vinden die erin bestond dat 20% van de omzet gedurende maximaal vier maanden zou worden vegrgoed. Maar die poging leidde tot niets. Verliest de verzekeraar het hoger beroep, dan kan de crisis een dure grap worden: volgens bronnen zouden er tot 6.000 vergelijkbare verzekeringscontracten verkocht zijn.

Bron: Le Point

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.