Achtereenvolgens Aegon, Delta Lloyd en ABN Amro hadden niet lang voor de inbraak verzekering geroyeerd omdat de premie niet betaald werd. De vrouw maakte daar geen melding van toen het online een nieuwe aanvraag deed bij Nationale-Nederlanden. Een schadeonderzoeker van EMN Forensic ontdekt de verzwijging, waarop NN de schade afwijst, de polis opzegt en de meldingsregisters inlicht.
Geen overeenkomst met juiste kennis
Bij de rechtbank in Rotterdam vecht de vrouw de beslissing aan. De rechter gaat echter mee in het betoog van NN dat het technisch niet mogelijk was geweest om online de aanvraag door te zetten als ze de slotvraag met ‘nee’ had beantwoord. Het staat daarom wat de rechter betreft vast dat er geen overeenkomst was gesloten als NN de juiste kennis had. Afwijzing van de schade en opname in het eigen incidentenregister was daarom terecht.
Wanbetaling is geen fraude
Anders is dat voor het extern verwijzingsregister. “De kennelijk door NN getrokken conclusie dat het niet naar waarheid invullen van het aanvraagformulier door [eiseres] in dit concrete geval een bedreiging vormt voor cliënten en/of medewerkers van financiële instellingen, dan wel de continuïteit en/of de integriteit van de financiële sector in gevaar brengt, gaat naar voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter te ver.”
Externe registraties verwijderen
De rechter neemt in dat oordeel mee dat de royementen allen te maken hadden met wanbetaling. Frauduleuze intenties zijn niet aannemelijk gemaakt. Nationale-Nederlanden moet de registratie in het extern verwijzingsregister daarom laten verwijderen. Omdat beide partijen deels in het gelijk en in het ongelijk zijn gesteld, draagt ieder de eigen juridische kosten.