Initiatieven om zorgmedewerkers nu te steunen zijn er genoeg. Movir bundelde ze op de website. De verzekeraar zelf kijkt verder vooruit. “Als je zo lang onder zo’n grote druk staat, dan zul je uiteindelijk te maken krijgen met lichamelijke en psychische vermoeidheid. Mensen zitten nu in de overlevingsstand. Die gaan door op adrenaline”, zegt Hovestadt.
Vouchers, ook voor niet-klanten
Zorgpersoneel kan daarom altijd praten met coaches van Movir. “Dat zat al in het pakket, maar we bieden de psychische steun nu aan met een voucher. Die voucher kun je ook aan iemand in je team geven zonder Movir-aov.” Door gericht professionele, psychologische hulp aan te bieden voor ‘de frontlinie’, probeert de verzekeraar de hulpvragen beter te spreiden om zo ook de vragen van niet-medici aan te kunnen.
Extra informatie voor longarts en intensivist
De steun is vooral bedoeld om het werk ook op langere termijn vol te blijven houden. Zelfzorg is daar ook belangrijk in, legt Hovestadt uit. Goede ontspanning en praten over je ervaringen is ook bevorderlijk, net als voldoende nachtrust. Movir voegde de zelfzorgtips samen in een boekje. “In ons bestand selecteren we de intensivisten en de longartsen om ze die extra informatie te geven.”
De ziekenhuizen geven zelf ook psychologische hulp aan artsen die behoefte hebben om te praten. Movir ondersteunt de zorgcentra daarin. “Wij hebben daar ervaring mee, dus we helpen waar we kunnen.”
Healthy fridges uit Spanje
Hulp is niet alleen praten. Movir heeft in Spanje een partij healthy fridges besteld om in ziekenhuizen te plaatsen. “Dat zijn automaten met speciale koelingen waar zorgmedewerkers ook gezond eten uit kunt halen. Snoeptomaatjes bijvoorbeeld, in plaats van een Snickers of een Mars.”
Corona en cijfers
Wat de coronacrisis doet met de cijfers, dekkingen en premies van Movir, is nog te vroeg om te overzien. “We monitoren goed. De uitvalcijfers vallen nu nog mee. Maar als de zorgvraag stabiliseert, dan moeten we zorgen dat we de mensen op de been houden,” aldus Hovestadt.