Monuta laat premie innovatieve uitvaartpolis afhangen van rente

Monuta laat premie innovatieve uitvaartpolis afhangen van rente
Frank Fransen

Het is gedaan met de standaardbidprentjes en -volgauto's uit het naturapakket van Monuta. Keuzevrijheid is wat voor de hedendaagse consument telt. En dat betekent dat de uitvaartverzorger nog de enige vaste component is van de vandaag geïntroduceerde natura uitvaartverzekering van de Apeldoornse uitvaartverzekeraar. Directeur verzekeringen Frank Fransen en manager innovatie, informatie en assortiment Hans van Gerrevink leggen uit hoe markttrends en -ontwikkelingen leidden tot de geboorte van een innovatief verzekeringsproduct.

Monuta neemt voor nieuwe verzekerden afscheid van het standaardpakket van uitvaartdiensten en -producten. Na overlijden komt een vrij te besteden bedrag beschikbaar om de uitvaart te regelen op een manier zoals overledene en nabestaanden dat wensen. “Nabestaanden krijgen met deze verzekering altijd een uitvaartverzorger van Monuta tot hun beschikking en verder is er alleen maar keuzevrijheid”, zegt Frank Fransen over de nieuwe polis.

Negentig procent kiest voor natura

De komende weken introduceert Monuta de hedendaagse natura uitvaartverzekering; eerst alleen nog via het directe kanaal, later ook via de intermediaire route. De ervaring leert dat veel klanten, zeker in het directe kanaal, de voorkeur geven aan een naturapolis. “Negentig procent van de klanten kiest voor natura, omdat dat appelleert aan het ontzorgende effect”, zegt Hans van Gerrevink. “Mensen doen maar twee, drie keer in hun leven een uitvaart als opdrachtgever en vragen daar hulp en ondersteuning bij. Daarom is de keus voor natura heel logisch.”

Verzekerden zitten niet op alle producten te wachten

Hans van Gerrevink

Marktonderzoek ligt ten grondslag aan de nieuwe uitvaartpolis. Uit onder meer klantpanels kwam naar voren dat verzekerden op een deel van de diensten en producten helemaal niet zitten te wachten. Paard en wagen zijn bijvoorbeeld al lang passé, maar wellicht dat ook rouwkaarten en dankbetuigingen in hun huidige vorm op termijn uit beeld verdwijnen.

Klant wil geen vijftig bidprentjes

“De natura uitvaartbranche is redelijk traditioneel. We leveren al bijna honderd jaar hetzelfde en op een lijstje staat wat je krijgt. Klanten begonnen dat steeds vreemder te vinden. De klant wil geen vijftig bidprentjes of drie volgauto’s; maar keuzevrijheid”, vervolgt Fransen. “De klant die keuzevrijheid wil, is de grootste drijfveer geweest om een nieuw product te maken.”

De kapitaaleisen zijn streng: we mogen voor een groot deel alleen risicoloos beleggen”

De klantwensen zijn in het nieuwe product gecombineerd met de marktomstandigheden door de premie af te laten hangen van de rente “De tweede markttrend die speelt is de renteontwikkeling en dus het rendement op beleggingen. Wanneer je een uitvaartverzekering verkoopt, ga je een verplichting aan en die verplichting houdt in dat je ooit een keer tot uitkering moet overgaan”, stelt Fransen. “We moeten veel kapitaal aanhouden. En de kapitaaleisen zijn streng: we mogen voor een groot deel alleen risicoloos beleggen. Dat betekent lage rendementen en die worden weer geïllustreerd in een lage rente, al weten we natuurlijk niet hoe de rente er over bijvoorbeeld tien jaar voorstaat.”

Premie beweegt mee met rente

Met de rentestand is eerder nooit – althans niet in negatieve zin –rekening gehouden bij de totstandkoming dan wel instandhouding van een product. Fransen: “Jarenlang was het geen issue. De rente was, zoals we er nu naar kijken, hoog en toen die langdurig naar beneden ging, was dat reden om erover te praten wat dat voor effect heeft voor onze klanten en ons bedrijf. Zo is het idee ontstaan om de premie te laten meebewegen met de rente. Wanneer de rente daalt, gaat de premie omhoog. En als de rente stijgt kan die omlaag. Je wilt niet dat klanten te veel betalen.”

Monuta wil transparant zijn

Hoe de premieontwikkeling exact uitvalt staat qua proces en methodiek vast. “We willen daar heel transparant over zijn”, vult de innovatiemanager aan. Wel benadrukken hij en de directeur verzekeringen dat de rentestand een onderdeel is van de uiteindelijke premie die neergeteld moet worden. Die wordt – net als nu ook het geval is – afgestemd op de individuele klant, omdat bijvoorbeeld ook looptijd, sterftecijfers, kosten(indexatie), leeftijd en gezondheidsrisico’s van invloed zijn op het te betalen bedrag.

Consument wil graag ontzorgd worden

Fransen en Van Gerrevink verwachten veel van het nieuwe verzekeringsproduct, dat –  voor zover ze kunnen nagaan – nog nergens op een vergelijkbare manier wordt aangeboden. Voor het directe kanaal zijn de verwachtingen hooggespannen, omdat de ervaring leert dat consumenten graag ontzorgd willen worden en bovendien keuzevrijheid willen hebben. Fransen: “Al willen we ook in het intermediaire kanaal de ontzorgingscomponent graag stimuleren door meer naturaverzekeringen af te sluiten.”

Intermediaire klant kiest voor kapitaalverzekering

Op dit moment kiest nog drie kwart van de consumenten die hun uitvaartpolis afsluiten via het intermediair voor een kapitaalverzekering, die alleen een geldbedrag uitkeert bij overlijden. “In het intermediaire kanaal is financieel advies veel meer met een kapitaalproduct verbonden”, aldus Fransen.

Tussenpersoon heeft minder aandacht voor uitvaartpolis

Hij kan zich voorstellen dat tussenpersonen minder aandacht hebben gekregen voor het adviseren van een uitvaartpolis vanwege het ontbreken van provisie. “Al ontwikkelt dit zich ook en werkt het intermediair steeds meer met serviceabonnementen en feeproducten”, vult Van Gerrevink aan.

Monuta werkt graag met intermediair

Fransen benadrukt dat Monuta heel bewust zaken doet en blijft doen met het intermediair. “Wij verkopen een product en leggen uit wat we hebben. Maar voor een complex vraagstuk verwijzen we naar het intermediair dat naar de totale financiële planning kijkt. We weten dat de tussenpersoon ook heel goed geëquipeerd is om advies te geven op het gebied van de naturapolis.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.