Minder verkeersdoden in 2019; wel komen meer twintigers en dertigers om

Minder verkeersdoden in 2019; wel komen meer twintigers en dertigers om

In 2019 kwamen zeventien mensen minder om in het verkeer dan het jaar ervoor. Wel is het aantal twintigers en dertigers dat bezweek aan de gevolgen van een verkeersongeval met bijna een kwart toegenomen.

Uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijken in 2019 661 dodelijk gewond te zijn geraakt bij een ongeluk als verkeersdeelnemer. In 2019 kwamen 183 twintigers en dertigers om het leven tegen 147 in 2018.

Mannen komen vaker om dan vrouwen

In 2019 vielen 661 verkeersdoden, 2,5 procent minder dan in 2018. Vorig jaar kwamen 465 mannen en 196 vrouwen om in het verkeer. Onder mannen nam het aantal verkeersdoden na een sterke toename in 2018 weer af in 2019. Bij vrouwen was er geen afname zichtbaar. De meeste verkeersslachtoffers waren inzittenden van een personenauto (237); 168 bestuurders en 69 passagiers. Daarnaast overleden onder andere 203 fietsers, 52 motorrijders, 49 voetgangers, 42 bestuurders van een scootmobiel en 42 brom- en snorfietsers.

Meer e-bikers komen om het leven

Het aantal motorrijders dat omkwam in het verkeer nam toe van 42 in 2018 naar 52 vorig jaar. Ook kwamen in 2019 meer bromfietsers en inzittenden van personenauto’s om. Wel vielen er onder fietsers in totaal minder doden. Echter nam het aantal dodelijk gewonde e-bikers toe van 57 in 2018 tot 65 in 2019. De grootste toename van dodelijke slachtoffers is zichtbaar bij inzittenden van personenauto’s (van 80 in 2018 naar 93 in 2019), motorrijders (van 24 in 2018 naar 32 in 2019) en bromfietsers (van 3 in 2018 naar 11 in 2019).

Helft verkeersdoden boven 60

Het aantal 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 21 naar 105 in 2019. Deze afname is nagenoeg alleen bij fietsers te zien. Het aantal fietsdoden in deze leeftijdsgroep nam met bijna de helft af (van 46 in 2018 naar 24 in 2019). De helft van het aantal verkeersdoden was 60 jaar of ouder. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep nam wel af van 350 in 2018 naar 324 in 2019. In 2018 nam het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep nog toe met 62. Oudere dodelijke verkeersslachtoffers (60-plus) hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl verkeersslachtoffers jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk.

In Noord-Brabant meeste slachtoffers bij auto-ongeluk

In Noord-Brabant (55), Gelderland (30) en Zuid-Holland (26) vielen in absolute zin in 2019 de meeste slachtoffers onder inzittenden van personenauto’s. In Zeeland was het aantal dodelijke slachtoffers onder inzittenden van personenauto’s het laagst. Per miljard gereden autokilometers was het aantal autoslachtoffers van een dodelijk ongeluk het hoogst in Noord-Brabant, Drenthe en Limburg en het laagst in Zuid-Holland en Zeeland.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.