In 2010 bedroeg de belasting op verzekeringen nog 7,5 procent. Daar haalde de overheid in totaal 833 miljoen euro mee op. Als crisismaatregel ging een jaar later het tarief omhoog naar 9,7 procent. In 2013 werd de hoogte van de assurantiebelasting gelijkgetrokken met het hoge btw-tarief: 21 procent. In 2018 bedroeg de belastingomzet 2,7 miljard.
Hoger tarief, meer opbrengsten
Het onderzoeksbureau schat dat zonder verhogingen de assurantiebelasting in 2018 op slechts 970 miljoen euro zou uitkomen. “De tariefsverhogingen vormen hiermee volgens Dialogic de voornaamste oorzaak van de groei van de opbrengsten”, schrijft staatssecretaris Hans Vijlbrief aan de Tweede Kamer.
Adfiz: Onderzoek niet verrassend
Branchevereniging Adfiz is nog steeds van mening dat de assurantiebelasting verlaagd dient te worden. Het zwaar belasten van een cruciale dienst als het afdekken van risico's is volgens hen niet in het klantbelang. "Dat standpunt is door de uitkomsten van de evaluatie niet gewijzigd", zegt een woordvoerder van Adfiz.
Adfiz is evenmin verbaasd over de uitkomsten van het Dialogic-rapport. "Het onderzoek gaat immers niet in op de fundamentele vraag in hoeverre het terecht is dat de overheid 21 procent belasting heft over het geld dat burgers en bedrijven gebruiken om zich tegen onvoorziene omstandigheden te wapenen. Dat is ook geen vraag voor het onderzoek, dat is een politieke vraag. En daar blijven we de politiek op wijzen."
Geen effect op gedrag klanten
Volgens Vijlbrief is het verhogen van de belasting zonder grote gedragseffecten gegaan. “Dit uitte zich volgens Dialogic in het feit dat de verzekeraars de hogere kosten als gevolg van de assurantiebelasting volledig aan hun klanten hebben doorberekend en dat desondanks verzekerden hun gedrag op de lange termijn beperkt hebben aangepast aan de hogere prijzen voor verzekeringen.”
Adfiz daagt partijen uit
Begin vorige maand hield Adfiz-directeur Enno Wiertsema nog een betoog om de assurantiebelasting te verlagen. Hij wees erop dat Nederland de hoogste assurantiebelasting heeft van al onze buurlanden. Wiertsema daagde de politieke partijen uit om een verlaging van de assurantiebelasting op te nemen in hun verkiezingsprogramma.
Vrijstellingen op de assurantiebelasting
Dialogic keek ook naar de doeltreffendheid van de vrijstellingen die er momenteel zijn voor de assurantiebelasting. Zo zijn die er bijvoorbeeld voor transportverzekeringen, om de internationale concurrentiepositie van Nederlandse transporteurs niet te verslechteren. Wat de onderzoekers zijn die vrijstellingen doeltreffend, behalve waar het gaat om binnenlands transport. Andere landen kennen geen vrijstelling voor niet-grensoverschrijdend transport.
Kabinet stelt geen wijzigingen voor
De onderzoekers noemen het echter twijfelachtig dat de opbrengsten van differentiatie opwegen tegen de gevolgen voor de uitvoering en de administratieve lasten van transportbedrijven. Vijlbrief en het kabinet zullen naar aanleiding van de evaluatie geen wijzigingen van de assurantiebelasting voorstellen.