D66-Kamerleden Joost Sneller en Rutger Schonis vroegen de minister naar de uitkomsten van de eerste gesprekken. Dat blijkt niet meer dan een herhaling van standpunten te zijn geweest. Een enkele verzekeraar biedt de mogelijkheid in een pakketpolis, maar dat is een specifieke uitzondering. Hoekstra zegt de Kamerleden toe dat hij het overleg zal blijven voeren om te zien of de partijen tot een oplossing kunnen komen.
Automatische verdeling ongewenst
In december zei de minister nog dat automatische verdeling van schadevrije jaren onder alle geregistreerde bestuurders kan leiden tot een devaluatie van schadevrije jaren als risico-indicator. Voor partners geldt een uitzondering.
Schadevrije jaren over de grens
Sneller en Schonis vroegen Hoekstra ook om onderzoek te doen naar het meenemen van schadevrije jaren van Nederland naar andere EU-landen en vice versa. De landen voeren verschillend beleid over de gevolgen van een schuldschade. Hoekstra ziet daar niet veel in.
“Het is de vraag of het voeren van eenzelfde definitie van schadevrije jaren wel het beoogde effect zou hebben van een lagere premie. Een strengere definitie (minder uitzonderingen) op EU-niveau zou immers tot gevolg kunnen hebben dat de Nederlandse verzekeringnemer slechter af is dan op basis van het huidige Nederlandse systeem. Daarnaast blijft – ook met eenzelfde definitie van schadevrije jaren – de weging van die jaren en de weging van andere factoren toekomen aan de verzekeraar.”
Oplossing voor probleem dat er niet is
De minister voegt daar tot slot aan toe dat een uniformering een significante wijziging zou zijn van het huidige systeem. Dat terwijl er vrijwel geen signalen zijn dat er sprake is van een probleem dat op grote schaal speelt. “Ik acht een dergelijke wijziging daarom niet wenselijk”, aldus Hoekstra.