Vol verbazing keek de verzekeringsindustrie naar de verrichtingen van Lemonade in de VS. Acht maanden na de introductie in New York werd één op de vier nieuwe inboedelverzekeringen verkocht door Lemonade. Een huzarenstukje waarvan mensen zich afvragen of dat ook in Nederland mogelijk is. In een interview met AM zegt ceo Daniel Schreiber dat onze ‘techgeoriënteerde maatschappij de perfecte afzetmarkt is voor Lemonade.’
'Vechten om hetzelfde kwartje'
Schreiber ziet Lemonade meer als een techbedrijf dat verzekeringen verkoopt, dan andersom. Een ‘mindset’, die er volgens hem toe bijdraagt dat ze zichzelf razendsnel kunnen aanpassen, in tegenstelling tot traditionele verzekeraars. Maar het is niet alleen het technologische aspect waarop de verzekeraar zich wil onderscheiden. Dat klanten vaak wantrouwend tegenover verzekeraars staan, komt volgens Lemonade omdat ze ‘vechten om hetzelfde kwartje.’ Elke uitgekeerde euro is een euro minder winst voor de verzekeraar.
Scheiding tussen kosten en claims
Lemonade wil die paradox doorbreken en reserveert een vast bedrag van de premie voor bedrijfskosten en winst. De rest is bestemd voor het uitbetalen van claims. Wat er overblijft aan niet-geclaimd premiegeld, wordt gedoneerd aan een goed doel dat de verzekerde zelf mag kiezen bij het aanvragen van de verzekering. In Nederland zijn het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en Plan International aangehaakt.
Helemaal nieuw is het concept van een niet-variabele winst overigens niet. In Nederland werkt Achmea-label InShared op dezelfde wijze. Met het verschil dat InShared premiegeld dat ‘over’ is teruggeeft aan de verzekerde in plaats van aan het goede doel.
Van Ameyde behandelt complexere claims
Lemonade is in staat om 30 procent van alle claims van begin tot eind af te handelen door middel van een bot. Jim - Lemonade geeft zijn algortimes namen - betaalde in 2019 ongeveer 2,5 miljoen dollar uit zonder menselijke tussenkomst. Complexere zaken worden nog wel door mensen beoordeeld en afgehandeld. Als zulke gevallen ook de binnendienst te boven gaan, besteedt de verzekeraar de afhandeling uit aan Van Ameyde, dat in Europa de claimspartner van Lemonade is.
Hoofdkantoor in Amsterdam
Lemonade heeft het Europese hoofdkantoor gevestigd in Amsterdam, maar begon hun overzees avontuur vorig jaar juni in Duitsland. Het kenmerkende roze uit het logo is daar overigens tijdelijk vervangen door rood, omdat T-Mobile in een rechtszaak wil voorkomen dat andere bedrijven roze gebruiken in hun uitingen. Grote investeerders achter Lemonade zijn Allianz en AXA.