Autoschadeherstelsector in zwaar weer; vertrouwen in goede doorstart na crisis blijft

Autoschadeherstelsector in zwaar weer; vertrouwen in goede doorstart na crisis blijft

Het gaat niet goed met de autoschadeherstelsector. De liquiditeitsproblemen nemen als gevolg van de coronacrisis toe, al hebben zeven op de tien bedrijven nog wel vertrouwen in een goede doorstart wanneer de crisis voorbij is.

Brancheorganisatie Focwa doet onderzoek naar de effecten van de coronacrisis op de schadeherstelsector. Het gros van de bedrijven noteert forse omzetverliezen. Ruim 80% van de onderneming verwacht wel dat ze hun personeel en leerlingen kunnen behouden, mede dankzij de maatregelen van de overheid en sociale partners.

Coronavirus heeft effect op sector

Het coronavirus en de overheidsmaatregelen hebben volgens de brancheorganisatie “onmiskenbaar een effect op de bedrijfsvoering van Focwa-leden”. Twee weken geleden gaf Focwa al aan dat ze vindt dat de overheid en opdrachtgevers aanvullende maatregelen moeten treffen die specifiek zijn gericht op de autoschadeherstelsector in verband met de te verwachten omzetdalingen. Toen werd de verwachting uitgesproken dat de omzet zou halveren.

Minder werk voor autoschadeherstellers

Uit het onderzoek komt naar voren dat 63% van de Focwa-leden te maken heeft met minder werk, wat leidt tot een omzetverlies van 44%. Bij 38% van de schadeherstelbedrijven worden orders geannuleerd; bij ruitherstel- en caravan- en camperservicebedrijven liggen die percentages met 58 en 54% hoger.

Minder onderdelen voorradig

Eén op de drie bedrijven heeft te maken met hinder bij de toelevering van onderdelen die noodzakelijk zijn voor schadeherstelwerkzaamheden. Echter is ook sprake van verschillen tussen groepen. Bijna vier op de tien schadeherstelbedrijven heeft hiermee te maken, terwijl één op de vijf caravan- en camperservicebedrijven en één op de tien autoruitherstelbedrijven hier last van hebben,

Liquiditeitsproblemen nemen toe

De liquiditeitsproblemen nemen toe door het verlies van omzet. Eén op de drie Focwa-leden geeft aan op dit moment niet meer aan (een deel van) haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Drie op de tien bedrijven maken op dit moment gebruik van bestaande regelingen, met name van de coulanceregeling van de belastingdienst en de werktijdverkorting/Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).

Solera bevestigt beeld Focwa

Solera, facilitator van een groot aantal processen in de schadeherstelmarkt, bevestigt het beeld van Focwa. Zo werden in maart nog redelijk wat schades gerepareerd die in februari waren ontstaan tijdens de stormen. Toen was volgens Solera zelfs sprake van een groter aantal reparaties dan vorig jaar in dezelfde periode. Sinds 16 maart, de dag nadat diverse maatregelen om het coronavirus te bestrijden waren afgekondigd, zijn de eerste gevolgen van de crisismaatregelen in de schadevolumes terug te zien. Het gaat om een daling van 14%. Afgelopen week is die daling toegenomen tot 25% ten opzichte van het begin van maart.

Minder zware ongelukken door coronacrisis

Oook het gemiddeld schadebedrag (GSB) nam af. Begin maart lag die nog op € 1.640. In de loop van de maand zak het met 9% naar € 1.493. Overiges is wel sprake van veel minder zware ongelukken, al worden volgens Solera kleinere schades, die al langer geleden kunnen zijn ontstaan, op dit moment alsnog voor herstel aangeboden worden. “De periode waar we op inzoomen is nog kort, maar de daling van het percentage onderdelen en de stijging van het percentage spuitwerk als onderdeel van het GSB lijken deze trend vooralsnog te bevestigen.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.