Arag en Arches Capital investeren samen 4 ton in Appjection. Wat zijn jullie van plan met dat geld?
“We gaan het gebruiken om te groeien. We willen investeren in meer IT, de intake en afhandeling beter laten verlopen. De filter of een boete kans van slagen heeft scherper inzetten. De investering geeft ons de mogelijkheid om alles in ons bedrijf nog wat strakker en beter neer te zetten.
Hoeveel bezwaren behandelt Appjection maandelijks?
“Op dit moment krijgen we ongeveer 1.800 bezwaren per maand binnen. We willen het liefst naar 8.000 tot 10.000 per maand. Er worden in Nederland ongeveer 12 miljoen boetes per jaar uitgeschreven. Dus als je er 10.000 per maand doet, dan heb je ongeveer 1 procent te pakken.”
Is de tool ook voor andere doeleinden inzetbaar dan alleen verkeersboetes?
“We hebben de technologie zo opgezet dat je er elke soort wetgeving in kan gieten. Je laat mensen een foto nemen van een beslissing. Dat kan een brief zijn van de Belastingdienst, maar bijvoorbeeld ook een vluchtvertraging. Zeg maar het laaghangende fruit van de juridische markt. Op basis daarvan stel je gericht een paar vragen en dan rolt er een bezwaarschrift uit.”
Zijn jullie daar al mee bezig?
“Ja, al ligt de focus momenteel wel helemaal op verkeersboetes. We zijn ons zeker aan het oriënteren op andere markten, maar dat is iets voor 2021.”
In 2018 was het OM tamelijk kritisch over Appjection. Er zouden mogelijk teveel zaken als niet kansrijk worden afgedaan en een geautomatiseerd beroep maakte volgens hen minder kans dan een persoonlijk verhaal. Hebben jullie wat met die kritiek gedaan?
“We hebben nog steeds goed contact met het OM en het CJIB. We gaan regelmatig langs in Leeuwarden om te kijken waar zij mee bezig zijn en andersom. Door samen te werken kunnen we het hele systeem verbeteren. De investering willen we juist ook gebruiken om de filterfunctie te verbeteren. Al ligt het aantal bezwaren dat we aannemen als kansrijk al op twee derde. Van al die bezwaren winnen we 55 procent.
Onze brieven zijn gegenereerd, maar het vanaf het begin zijn de verhalen van onze klanten leidend. Mensen kunnen zelf een toelichting geven, die komt ook bovenaan het bezwaarschrift. Belangrijk is dat veel mensen er tegenop zien om aan zo’n brief te beginnen. Ze weten niet precies wat er in moet staan. Dat nemen wij ze uit handen.”