Op de website van het Verbond doet Weurding verslag van het bezoek. Elektrische steps die zich binnen een bepaald gebied bevinden in het centrum van Stockholm, kunnen niet harder rijden dan vijf kilometer per uur. “De gemeente heeft de ambitie om dit ook toe te passen op andere voertuigen zoals personenauto’s en bussen. Ik vind dit een heel goed voorbeeld waarbij IoT (internet of things) wordt toegepast om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen”, vertelt Weurding.
E-steps momenteel onverzekerbaar
Eind oktober liet minister Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer weten dat haar ministerie nog steeds bezig was met een toelatingskader voor ‘bijzondere bromfietsen.’ Tot die tijd is een elektrische step ook nog niet te verzekeren. Overigens staan verzekeraars zelf ook nog niet te trappelen om de gemotoriseerde steps in de dekking te nemen.
Inzetten op delen van data
In Zweden sprak de minister met haar Zweedse en Engelse collega’s over verkeersveiligheid en de uitdagingen waar de landen tegen aanlopen. Weurding denkt dat verzekeraars een belangrijke bijdrage kunnen leveren. “Het antwoord is inzetten op het delen van data. Ik denk dat de risicostatistieken van verzekeraars daarbij waardevol zijn”, aldus Weurding.