Iedere radioluisteraar heeft het spotje eind vorig jaar wel gehoord, waarin wordt gevraagd ‘He, ennuh, stel je hebt aan het eind van het jaar niet al je fysiobehandelingen opgemaakt raak je die dan kwijt?’ Het antwoord van Ohra: ‘t Hoeft niet, want bij Ohra hebben we nu de Fysio Meeneemservice. Zo neem je bij een aanvullende zorgverzekering de ongebruikte fysiobehandelingen van 2020 gewoon mee naar 2021. Dat is nou verzekeren zonder paarse krokodillen. Kijk op ohra.nl. Ohra Direct geregeld”.
Klaagster vindt reclame erg misleidend
Een vrouw was ontstemd dat ze er pas bij een bezoek aan de website achter kwam dat het maximaal € 1,50 per maand kost om niet-gebruikte fysiotherapiebehandelingen mee te nemen naar het volgende jaar. Ze vindt dat zo misleidend dat ze naar de Reclame Code Commissie is gestapt, waar ze het gelijk aan haar kant kreeg.
Nooit suggestie gewekt dat service gratis is
De meeneemservice van Ohra kan met ingang van 2020 worden meeverzekerd. De digitale zorgverzekeraar wilde dit onder de aandacht brengen in een radiocampagne. Omdat in 25 seconden niet alle ins en outs konden worden genoemd, werd verwezen naar de website. Ohra stelt dat nooit gesuggereerd is dat de service gratis is en kan zich dan ook niet vinden in de klacht.
Ohra had op kosten moeten wijzen
Dat betaald moet worden voor de diensten van Ohra vindt de commissie “dermate essentieel voor de onderhavige service, dat de consument daar in de bestreden radioreclame, ook al is deze naar haar aard van korte duur, uitdrukkelijk op had moeten worden geattendeerd. De enkele vermelding ‘Kijk op ohra.nl’ geeft wat dit betreft onvoldoende informatie”, aldus de commissie, die Ohra de aanbeveling doet niet meer op een dergelijke manier reclame te maken omdat de uiting misleidend en oneerlijk is.