Harde markt in cyberverzekeringen: 'Maastricht heeft bij klanten wel de ogen geopend'

Harde markt in cyberverzekeringen: 'Maastricht heeft bij klanten wel de ogen geopend'
Een studentenkamer huren in Maastricht is niet hetzelfde als een vakantieadres boeken

De markt voor cyberverzekeringen verhardt. Risico- en verzekeringsadviseur Aon constateerde onlangs in de European Insurance Heat Map een forse en plotselinge premiestijging in Nederland. Volgens Marie-Louise de Smit, Cyber Deals Director bij Aon, zijn de premiestijgingen een gevolg van recente incidenten en het volwassen worden van het product. Zes vragen.

Plotseling een harde markt in cyberverzekeringen. Hoe komt dat?
De Smit: “Er is een oorzaak en een aanleiding. De oorzaak is dat de cyberverzekeringsmarkt niet over honderd jaar aan actuariële data beschikt. De markt is altijd op een bepaalde manier geprijsd, veelal gebaseerd op aannames. De aanleiding is een aantal grote incidenten in Europa vorig jaar. De cyberaanval op Eurofins en Norsk Hydro bijvoorbeeld. Die hebben de hele markt opgeschud.”

Waarom hebben juist die aanvallen zo’n impact gehad op de markt?
“De claims die daaruit voortkwamen waren bedrijfsschadeclaims. Verzekeraars hebben zich nog te weinig gerealiseerd wat de gevolgen daarvan zijn. Voorheen was cyber meer een AVG-verzekering. Je hebt een datalek en de boete van de Autoriteit Persoonsgegevens. Maar als een bedrijf helemaal stilvalt door een cyberincident, zoals Norsk Hydro, dan loopt de schade heel erg snel op.”

De Universiteit van Maastricht heeft bij veel klanten wel de ogen geopend. Wat er kan gebeuren als je organisatie op slot wordt gezet”

Is er alleen sprake van hogere premies, of uit de harde markt zich ook op een andere manier?
“De capaciteit is wat minder ruim en de premies gaan omhoog. Met de risk appetite vind ik het wel meevallen. Een voordeel van deze verharding is dat de informatie die underwriters nodig hebben om het risico te schrijven steeds specifieker wordt. De vragen over het risicoprofiel worden beter. Bedrijven en organisaties moeten zich goed voorbereiden en moeten hun profiel kunnen presenteren aan de verzekeraars. Daar ondersteunen wij bij.”

Na de cyberaanval op de Universiteit van Maastricht kwam er ook kritiek op verzekeraars omdat ze het losgeld vergoed hebben. Zie je daar iets van terug in de markt?
“De Universiteit van Maastricht heeft bij veel klanten wel de ogen geopend. Wat er kan gebeuren als je organisatie op slot wordt gezet. Wat betreft het losgeld: het is niet de beslissing van de verzekeraar om te betalen, maar het is een besluit van de organisatie die geraakt wordt. Die moet uiteindelijk de afweging maken.”

Wordt dat besluit niet veel makkelijker als je weet dat je verzekeraar de kosten dekt?
“Dat klinkt misschien als een makkelijke beslissing: ‘de verzekeraar betaalt wel en ik heb mijn data terug.’ Maar er is niemand die daar zo lichtvaardig over denkt. Je hebt nul garantie dat je ook daadwerkelijk weer toegang tot je systemen krijgt, je doet zaken met criminelen.

Over losgeld is het laatste woord nog niet gezegd. Wij proberen ons in te leven in de situatie van de klant: het bedrijf dat met z’n rug tegen de muur staat omdat z’n systemen worden platgelegd. Ethisch vind ik losgeld betalen verwerpelijk, maar ik snap dat er situaties zijn waarin je het toch doet.”

Welke bedrijven voelen de harde markt het meest in hun portemonnee?
“In het hogere segment zien we premiestijgingen van zeker 10 procent. Dan doel ik op bedrijven met omzetten boven de 250 miljoen euro. Een mkb’er met een omzet tot 50 miljoen euro kan nog prima tegen een gunstig tarief een cyberverzekering afsluiten.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.