Verhulsdonck (Chubb): 'Eind 2019 zijn alle zakelijke brandverzekeringen in de co-assurantiemarkt opgezegd'.

Verhulsdonck (Chubb): 'Eind 2019 zijn alle zakelijke brandverzekeringen in de co-assurantiemarkt opgezegd'.

De markt voor zakelijke schade is in het laatste half jaar ingrijpend veranderd, zegt country president Benelux Ron Verhulsdonck van verzekeraar Chubb (foto). "Ik was verbaasd hoe snel we van een zachte naar een harde markt zijn gegaan. Ik heb dat slechts eenmaal eerder meegemaakt in mijn 20 jaar hier".

In een notendop: de premies voor de meeste zakelijke schadeverzekeringen zijn plotseling vrij fors gestegen. Tal van verzekeraars hebben hun zakelijke klanten voor de jaarwisseling laten weten dat de verzekering niet ongewijzigd geprolongeerd kon worden. Aon signaleerde in een analyse dat de Nederlandse markt er qua verharding uitspringt in Europa. Nergens is de capaciteit zo gering en stijgen de premies zo hard.

Chubb profiteert er van, zegt Verhulsdonck. “Wij hebben omzet nooit laten prevaleren boven winstgevendheid. Dat betekent dat je in een zachte markt met veel capaciteit lage premies krijgt tegen te hoge risico’s. Nu is de markt heel snel hard geworden: weinig capaciteit, want veel verzekeraars willen er niet meer in stappen, en hogere premies. Dat is in ons voordeel. Waar we eerst marktaandeel verloren, winnen we nu”.

Chubb Benelux heeft in de laatste dagen van 2019 overgewerkt om alle aanvragen te kunnen beoordelen

Hij vertelt dat Chubb Benelux in de laatste dagen van 2019 overgewerkt heeft tot de 31e december ’s avonds laat om alle aanvragen te kunnen beoordelen en al dan niet te accepteren. Hij vertelt: “Een grote zakelijke klant, die ik niet kende, had mijn telefoonnummer gekregen en belde me op 30 december en op oudjaarsdag nog een keer. Hij had van zijn zes verzekeraars te horen gekregen dat ze het contract opzegden. Drie daarvan hebben een voorstel gedaan ter verlenging tegen veel hogere premies en striktere voorwaarden. Twee wilden niets meer. En een derde had geen licentie meer. De ondernemer kon zijn makelaar niet meer bereiken op 31 december en zijn dekking niet rond krijgen”.

Een ondernemer had van zijn zes verzekeraars te horen gekregen dat ze het contract opzegden. Hij was op zoek naar dekking.”

Dat was dus schering en inslag, volgens Verhulsdonck. Hij heeft de wanhopige ondernemer uiteindelijk ook niet geaccepteerd. “Ik vond het wel frustrerend voor hem, maar we wilden het niet doen. Jammer, maar het was een risico dat Chubb in de regel niet onderschrijft”, zegt hij daarover minzaam.

“Ik denk dat alle zakelijke brandverzekeringen in de co-assurantiemarkt voor de jaarwisseling in Nederland zijn opgezegd. Veel klanten moesten op zoek naar een nieuwe verzekeraar. Dat zorgde bij ons voor heel veel drukte. Als de premies stijgen, dan komen wij toch weer voor veel partijen in aanmerking. We moesten overal uit Europa Chubb-mensen invliegen – er kwam zelfs iemand uit Nieuw-Zeeland – om ons te helpen.”

Hij heeft het laatste jaar 18 mensen aangenomen, zegt Verhulsdonck ter illustratie. “Waar komt die plotselinge verharding door? Voor een deel door stijgende kosten en door meer schade. Maar de premies daalden ook sinds 2004. En gaan nu voor het eerst weer omhoog. Er waren lange tijd ruimere voorwaarden. Iedereen deed het, want anders was je je business kwijt. Wij deden er relatief weinig aan mee. Ook al moet je wel iets meeveren; we vonden het acceptabel om wat marktaandeel te verliezen als daardoor de winst op niveau bleef.”

'Alle zakelijke brandverzekeringen in de co-assurantiemarkt zijn voor de jaarwisseling opgezegd. Veel klanten moesten op zoek naar een nieuwe verzekeraar'

Verhulsdonck zegt dat die cyclus van harde en zachte markten er altijd al geweest is. Maar dat deze harde markt wel erg lang op zich liet wachten. En intussen hebben verzekeraars te lang slechte resultaten gehad en te veel risico geaccepteerd. Verhulsdonck: “Het is zelfs voor verzekeraars bijna onmogelijk om echt de kostprijs van een specifiek risico te berekenen. Elk bedrijf heeft zijn eigen risico’s. De verschillen zijn echt enorm en niemand weet precies wat de kosten van risico’s zijn. Iedereen wil wel zaken doen en zoekt daarbij naar argumenten om risico’s te accepteren die eigenlijk niet tegen die premie te dragen zijn”.

Waarom doet Chubb het nu goed?
“We zijn een echte underwriting company en gewoon heel goed in risico’s beoordelen. We zijn ook onderdeel van een groot verzekeringsconcern met veel kennis op dat gebied. En we zijn een sterk verzekeringsbedrijf, met een AA rating bij Standard & Poor’s. Onze vijver is nu veel groter geworden. Ik heb ook tegen alle makelaars gezegd dat ze langs moesten komen. Want ze denken vaak dat wij veel dingen niet doen. Maar met die stijgende premies wordt het wel interessant voor ons. We blijven even selectief als we waren, maar de markt beweegt in onze richting”.

Chubb

In de particuliere markt doet Chubb vooral specifieke producten. Vooral voor de rijkere medemens. “Daar waar anderen stoppen met autoverzekeringen beginnen wij”, zegt Verhulsdonck. “We doen met name exclusieve en klassieke auto’s en bij voorkeur collecties. Die mensen zijn ook heel zuinig op hun auto’s en rijden amper. Ze lopen de hele dag te poetsen. Daar zitten auto’s bij van meer dan 10 miljoen euro per stuk”.

En daarnaast doet Chubb in Nederland veel verzekeringen voor mobieltjes via de telecombedrijven. In de zakelijke markt doet Chubb het hele gamma: van klein tot multinational. Chubb heeft 185 werknemers in de Benelux, waarvan 160 in Nederland.

De integratie Chubb en ACE ligt nu vier jaar achter ons. Is dat goed gegaan?
“Ja zeker. We hebben geen enkel jaar gekend zonder groei. En het geheel in de Benelux is nu ook groter dan toen de twee samen gingen. We vulden elkaar aan. Zaten in verschillende delen van de markt. Ik was de baas bij ACE in Nederland, maar Chubb was het enige bedrijf waar ik naar keek. Dat was mijn referentie. Chubb en ACE deden het ook altijd beter dan de markt en waren allebei ook supergezond. Ja, ik vond het wel jammer dat de merknaam ACE verdween. ACE was de overnemende partij. Maar Chubb is veel ouder dan ACE dat pas in 1985 is opgericht. Dat merk gaf meer vertrouwen.” Hij lacht: “Ik begreep het, maar vond het helemaal niks”.

Waar staat Chubb over 5 jaar?
“We zijn al een van de toonaangevende verzekeraars in de zakelijke markt in de Benelux. Ik wilde altijd in de top3 zitten van groot zakelijk en daar zitten we nu ook. Er zijn maar een  paar verzekeraars die echt een wereldwijd netwerk hebben. We hebben veel ervaring met multinationals, dat is ons specialisme”.

Jullie zitten ook in cyberverzekeringen. De laatste tijd is daar veel discussie over. Moet je wel betalen als verzekeraar van een gehackte organisatie? Want dan beloon je criminaliteit.

“Dat is ook bij kidnapverzekeringen zo. In het algemeen zeggen we: betaal niet. Maar het kan in de dekking zitten. In het algemeen gaan we er samen voor zorgen dat het niet gebeurt. Preventie is beter. Vaak werkt het ook niet als je betaalt. Volgens het Norton Security Insight rapport betaalt 34 procent van de slachtoffers bij een hack, maar slechts 47 procent krijgt ook echt zijn bestanden terug. Je betaalt dus vaak voor niets. Als we er niks mee zouden verdienen zouden we het niet doen, maar we zien wel de schades toenemen. Het nut van cyberverzekeringen wordt ook al lang niet meer betwist. De meeste grotere bedrijven hebben er al een en de rest volgt snel.”

Brandveiligheid

Verhulsdonck: “We willen geld verdienen met verzekeren. Dat heeft met premie te maken, maar ook met preventie. Om eerlijk te zijn vind ik veel moeilijk verzekerbare risico’s ook een verantwoordelijkheid van de overheid. Ze letten bij bouwplannen vaak alleen maar op het uiterlijk van gebouwen en niet op brandbaarheid. Veel verzekeraars hebben hun focus op preventie laten versloffen, maar de overheid doet ook te weinig. In Nederland mag je isoleren met producten die vaak niet getest zijn op brandveiligheid. Ik ben bezig met een nieuw dak op mijn eigen huis en wil gewoon geen kunststofisolatie. Als je kijkt naar de foodindustrie dan zijn die bedrijven bijna helemaal opgetrokken uit brandbaar materiaal. Daar worden relatief weinig eisen aan gesteld. De overheid zou echt striktere normen moeten hanteren. Verzekeraars stoppen anders met verzekeren omdat er zo veel schades zijn. Dan doen ze niet meer mee. Verzekeraars zijn geen pinautomaten”.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.