Een account of dienst opzeggen moet volgens de wet op dezelfde manier kunnen als de wijze waarop je eraan kwam. Online afsluiten betekent dus ook online opzeggen. De Consumentenbond onderzocht van 125 verschillende betaalde en gratis diensten hoe ze dat principe invullen. Niet allemaal even goed.
Procedure verstopt in privacyverklaring
Zo noemt de consumentenorganisatie expliciet Blokker en Fonq. Bedrijven waar je wel per mail van je account af kunt, maar de procedure staat alleen vermeld in de ellenlange privacyverklaring. Niet verrassend: ook de Postcodeloterij maakt een doolhof van de procedurewaarbij om de haverklap Gaston Starreveld je probeert weg te houden van het opzegformulier.
Verzekeraars doen het goed
Positieve voorbeelden zijn er ook. Allianz, Centraal Beheer, FBTO, InShared, Klaverblad, Ohra, Unigarant en Univé hebben volgens de Consumentenbond geen drempel. De online opzegmogelijkheid is eenvoudig te vinden en opzeggen kan zonder persoonlijk contact te hoeven leggen. Van de verzekeraars staat alleen Nationale-Nederlanden bij de categorie ‘lage drempel.’
Opzeggen bestond niet bij Independer
Loterijen, energiemaatschappijen en kranten werpen bijna allemaal hindernissen op om klanten aan boord te houden. Bij Independer werd online zelfs helemaal geen informatie gevonden over hoe een account opgezegd kon worden. De vergelijker van de Persgroep heeft na de kritiek van de Consumentenbond verbeteringen doorgevoerd.