Dat blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder vierduizend autobezitters. De bond bracht de premiestijgingen van alle autoverzekeraars in kaart. De premieverhoging vond meestal aan het eind van het contractjaar plaats. Vaak gebeurde dat zónder dat de situatie van de verzekerde was veranderd, bijvoorbeeld door geclaimde autoschade of een verhuizing. Veel verzekeraars voeren als reden voor de verhoging aan de gestegen schadelast: ze hebben naar eigen zeggen te maken met meer en/of duurdere schades. In de meeste gevallen bleef de premiestijging beperkt tot 10%, maar 1 op de 13 panelleden kreeg een forsere verhoging voor de kiezen van meer dan 20% tot soms boven de 50%.
Verzekeraar moet geldige reden hebben
Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, volgens de Consumentenbond. Eén op de drie ondervraagden kreeg alleen bericht over de nieuwe premie en moest zelf de verhoging uitrekenen. Voor 7% geldt dat ze pas wisten van een hogere premie via de bankafschrijving. Van de panelleden kreeg 40% minder dan een maand vooraf bericht over de prijsstijging en 14% meldde helemaal geen bericht te hebben gekregen.
Gebrekkige informatie aan klanten
In mei 2019 sprak de Consumentenbond de verzekeraars al aan op de gebrekkige informatie aan klanten. "Verzekeraars moeten volgens hun eigen gedragsregels de klant tijdig informeren", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. "Maar wat is tijdig? Wij vinden dat verzekerden minimaal twee maanden voor de premievervaldatum moeten worden geïnformeerd over tariefswijzigingen, waarbij ook meteen duidelijk is wat de oude en de nieuwe premie is. Je kan niet van mensen verlangen dat ze zelf met de rekenmachine aan de slag gaan."
Voorstellen rond informatievoorziening
In overleg met het Verbond van Verzekeraars heeft de Consumentenbond aan de verzekeraars gevraagd om met voorstellen te komen die de informatievoorziening rondom premieverhogingen verbetert. "Wij zullen aan de hand van dit nieuwe onderzoek aandringen op een snelle reactie daarop vanuit verzekeraars", aldus Molenaar.