De branchevereniging lanceerde het nieuwe kennisportaal in een seminar over transparantie voorafgaand aan de nieuwjaarsbijeenkomst. Directeur Enno Wiertsema wil niet wachten tot het ministerie de regelgeving over actieve transparantie tot in detail heeft uitgewerkt. “Wij hebben een sterke visie op hoe je consumenten zinvol informeert over financiële dienstverlening. Daarmee helpen we de leden. En daar komt nog bij dat ze dan ook al voorbereid zijn als er nieuwe regels komen.”
'Niemand is gebaat bij doorgeslagen transparantie'
Tijdens het seminar gaf hersenwetenschapper Victor Lamme inzicht in consumentengedrag. Adfiz hoopt dat dit adviseurs helpt om consumenten te overtuigen van de waarde van advies. Dat is waar actieve transparantie volgens de vereniging om draait. “Niemand is gebaat bij doorgeslagen transparantie en een eenzijdige focus op kosten”, aldus Wiertsema. “Door een zorgvuldige vormgeving voorkom je dat en dat is wat wij met dit seminar doen.”
Provisiepercentages per schadeproduct
Ook het online kennisportaal Transparantie in Dienstverlening moet hieraan bijdragen. Hierin staan een modeldienstenwijzer, een infographic waarmee de adviseur zijn klant in vier stappen kan toelichten wat de waarde van zijn dienstverlening is, een modelovereenkomst van opdracht voor doorlopende dienstverlening met provisie en modelvoorwaarden voor doorlopende dienstverlening.
In de modeldienstenwijzer kiest Adfiz ervoor de gemiddelde provisiepercentages per schadeverzekering te noemen. Uitgelegd wordt dat de hoogte van de provisie afhankelijk is van de hoogte van de premie. Wil een klant exact de totale advieskosten weten? “Neem dan contact met ons op. Wij rekenen het voor u uit”, aldus de dienstenwijzer.