Snelle (echte naam: Lars Bos) liet zich voor zijn nieuwe clip inspireren in gesprekken met jongeren die door afleiding van hun telefoon een fietsongeluk hebben gehad. “Dit paste perfect bij de campagne die Interpolis voert met PhoNo en samen met hen hoop ik jongeren dan ook bewust te maken van het gevaar”, aldus de rapper. Hij werkte ook mee aan een korte documentaire over de totstandkoming van het nummer.
Smartphonegebruik op fiets voorspelt gedrag in auto
Volgens Interpolis zegt ruim driekwart van de jongeren tussen de 15 en 17 jaar zijn telefoon in het verkeer te gebruiken. De verzekeraar maakt zich daar zorgen over, zegt woordvoerder Joost van Buchem. “We weten dat het gedrag op de fiets voorspelbaar is voor het gedrag in de auto. Daar krijgen we buikpijn van. Snelle vraagt op een fantastische manier aandacht voor dit grote, maatschappelijke probleem.”
Interpolis experimenteerde een paar maanden geleden al met een app die jongeren mobielvrij moet laten fietsen. Deze PhoNo-app is geïnspireerd op de AutoModus-app, waarmee de verzekeraar smartphonegebruik achter het stuur wil terugdringen. Volgens Interpolis hebben AutoModus-gebruikers gemiddeld 20 procent minder schade dan automobilisten die de app niet gebruiken.
“Wij geloven dat eenzelfde app kan werken voor jongeren”, aldus Van Buchem. Voor elke minuut die gebruikers met de PhoNo-app ingeschakeld fietsen, doneert de verzekeraar aan Stichting de Noordzee.