Voor bestuurdersaansprakelijkheids-verzekeringen (D&O-polissen) innen verzekeraars volgens een schatting van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) jaarlijks zo’n 15 miljard euro aan premies. Toch staat de winstgevendheid van die sector onder druk, aldus de verzekeraar. Allianz zelf zag afgelopen vijf jaar het aantal D&O-claims ook fors toenemen.
Vijf ontwikkelingen om in de gaten te houden
De verzekeraar brengt daarom een rapport uit waarin het vijf ontwikkelingen benoemt die bestuurders in 2020 in de gaten moeten houden. Allereerst is dat het toenemend aantal rechtszaken als gevolg van negatieve berichtgeving. AGCS ontvangt meer claims tegen bestuurders en commissarissen die geen verband houden met financiële resultaten. Het gaat dan bijvoorbeeld om productproblemen, menselijke fouten, milieurampen, corruptie en cyberaanvallen.
Klimaatverandering en reputatieschade
Ook rechtszaken rondom het achterhouden van bedrijfsrisico’s door klimaatverandering zullen toenemen. Dit kan reputatieschade opleveren. Op dit moment weet AGCS van rechtszaken over klimaat en reputatie in 28 landen. Driekwart van de zaken dienen in de Verenigde Staten.
Daarnaast verwacht AGCS een groei van het aantal collectieve claims. Ook een toenemend aantal faillissementen zullen hun effect hebben op het aantal D&O-claims. Daarnaast moeten verzekeraars rekening houden met vorderingen rondom litigation funding, financiering waarbij de instapkosten voor particulieren worden verlaagd. Er is volgens AGCS veel discussie over het beloningmodel van deze beleggingsvorm.