nieuws

Enno Wiertsema: verzekeraar moet individuele risico’s beoordelen

Schade 726

Individuele ondernemers moeten worden beoordeeld op de risico’s die ze willen verzekeren en niet op de risico’s die hun collega’s gemiddeld genomen aanbieden. Enno Wiertsema stelt dit in zijn jongste column op de website van Adfiz.

Enno Wiertsema: verzekeraar moet individuele risico’s beoordelen

De Adfiz-directeur reageert hiermee op de column van Fred de Jong over de verhardende verzekeringsmarkt en dat dit erom vraagt dat adviseurs hun relatie met klanten verdiepen. Ook verwijst Wiertsema naar een uitspraak van Daniël de Swaan van Meijers, die in een interview op amweb.nl stelt dat een kernwaarde van zijn bedrijf is om te bouwen aan persoonlijke relaties. Wiertsema kan zich helemaal vinden in de visie van beide heren.

Verzekeringsmarkt moet angsten overwinnen

De Adfiz-directeur vindt het mooi dat wordt ingezien dat dat de verharding van de verzekeringsmarkt iets is waar mensen zelf invloed op hebben. “We hebben het in eigen hand om het tij te keren. Maar daar is wel moed voor nodig; het betekent namelijk dat we angsten moeten overwinnen.” Hij pleit ervoor dat verzekeraars niet blijven hangen in angst voor slechte bedrijfsresultaten of risico’s . “Stroop die mouwen op en ga aan de slag. Bijvoorbeeld, of met name, door te differentiëren naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s.”

Recyclingbedrijven zijn onverzekerbaar

Wiertsema verwijst naar recyclingbedrijven, die vrijwel onverzekerbaar zijn. “Beoordeel de inspanning die dat ene specifieke recyclingbedrijf en zijn adviseur hebben geleverd om door een goede risicoanalyse en preventiemaatregelen risico’s zo veel mogelijk te voorkomen. En niet door een hele sector over een kam te scheren en als (praktisch) onverzekerbaar weg te zetten. Dat doet geen recht aan al die ondernemers die wél serieus en oprecht hun bedrijf runnen; die hebben recht op een goede premie en voorwaarden.”

Verzekeraar moet klantbelang voorop stellen

De Adfiz-directeur verbaast zich erover dat verzekeraars de mond vol hebben van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar niet thuis geven wanneer een bonafide bedrijf aanklopt om er een wat lastiger risico onder te brengen. “Niet het eigenbelang van de verzekeraar of gemakzucht moet voorop staan, maar het klantbelang. Dus kom op, verschuil je niet langer achter je angsten, maar ga er de confrontatie mee aan.”

Reageer op dit artikel